Förväntad avkastning 10 år framåt | USA ca 3.5% medan Sverige ca 10+%

Ja jag höll mig lugn och lät det stå. Trots majoriteten här säger fel fel fel. Hehe de menade nog “jag har fel” :joy:

Kändes jättebra

Angående depressionen. Var nog en höna av en fjäder. Väldigt få som gjorde det. Men det hände säkert.

Min far känner någon som… känner en som tog livet av sig efter Gudrun. Satsat allt på skog. Han förlorade miljoner och så lån på skogs köpet.

Om du menar bevis för Greta.Det var ju hennes grej.

HOW DARE YOU. YOU HAVE STOLEN MY YOUTH AND MY FUTURE… Syfta på att hon kommer dö i förtid pga klimatet. Plus såg på Youtube någon påpeka att hon radera ett inlägg på twitter som sa att om inget händer är vi alla döda 2023.

Angående att du sa att det inte varit värre än depression "hittills "

Pandemin är över. Räntan sänks. Matpriser börjar sjunka. Tror ärligt att det ej kommer hända.

1 gillning

Honungsfälla? Finansiella pyramidspelet har dränerat realekonomin så vad är det som gör att det skulle bli så höga siffror?
Det är som de stora investeringarna i vindkraft som är ett bottenlöst hål där pensionspengar försvinner.
Att locka pengakåta investerare till allt med uppblåsta siffror framträder allt mer.
Det går ur på att mata ekonomin med alla besparingar och pensionssystem.
De som äger systemet flyttar allt mer av allt kapital från alla andra. Det är så det är uppbyggt.

Apropå att USA gått bäst.
Du gör en prognos på historiska data. :slight_smile:

För några år sedan hörde jag en analytikerintervju och då nämndes just förväntad avkastning och en modell för detta. Enligt honom såg det just då inte bra ut för vissa marknader. Om och men och bla bla.

Jag avfärdade detta.

Sen gick S&P från 4500 ner till 3500.

Vet inte vad du raljerar om nu, det enda jag menar är att nästan alla högt värderade bolag är i ett land, nästan alla nya högt värderade bolag kommer från det landet också.

Det kan vara en bra idé att, precis som nästan alla fonder som finns, vara tungt investerad i det landet, USA.

Vill man hellre satsa på Island, Rumänien eller Thailand så är det ju såklart fritt fram att göra det!

Kan det vara en bra ide att ha en miniräknare också?

Har inte läst alla inlägg. Men om man beaktar valutan så kan det var bra läge att köpa SEK nu. Så om man fimpat home bias, så kan det vara läge att införa den igen.

Sen är USA orimligt stort i globalt index. Så en home bias kan vara bra av den anledningen också. Att minska sin globala exponering.

Det är mina subjektiva tankar kring tråden.

3 gillningar

Hur ser din fördelning ut? Jag funderar på att vikta om från 20 Sverige/80 globalt till 50/50… :blush:

Typ 50/50, men det är såklart ingen rekommendation.

1 gillning

Meanwhile min usa index slagit global och Sverige index i flera år.

Never bet against America!

1 gillning

Historisk data är mer trovärdigt än känslor och hopp!

Samma här, men inte sedan september… vilket var det vi pratade om här. :slight_smile:

1 gillning

Håller med. Historisk (eftersom det inte finns framtida) data är också vad som analysen i deras modell baseras på.

Vi har alla tillgång till samma data. Hur vi gör med den är olika.

Om du läst på så säger de inte nej till Amerika.

Lustigt att det är bara studier som bekräftar indexkramande som man är mottaglig för :slight_smile:

1 gillning

Förstår inte varför det här upprepas, tycker ni verkligen det?

Kan ni kolla igenom denna länken först då:

Står ni fast vid att USA är orimligt stort i globala index? Finns ju nästan inga andra länder som är med på listan ens…

6 gillningar

Håller med. Är som en annan discussion där någon sa att det spela ingen roll om x företag går konstant bra. Utan det hänger på förväntningarna på sagd aktie.

Folk har ju tex Microsoft just för att det alltid säljs data och Windows. För att inte glömma att word, exel ect har blivit som streaming med års kostnad.

Vet ingen som förväntat sig något nytt från Microsoft. Och det nya dom kör med är inom tv spel som har underpresterat de sista 10 åren.

Sen glömmer många också bort att ett företag kan vara listat i ett land men ha sina affärer globalt, sannolikt då mer enligt BNP fördelning.

Landet som ett företag är listat i, eller hur stor andel del landet har av ett index, är helt ointressant. Var företagen gör affärer år däremot intressant.

Som Sverige, 1%,av marknadsviktat men väldigt mycket företag som gör 90+% av affärerna utomlands.

Det är väl därför Sverige home bias har funkat historiskt. För man har egentligen investerat internationellt :upside_down_face:

6 gillningar

EU-regionen är hopplöst efter USA inom teknik/forskning/innovation. Håll kvar dina globalfonder och lägg 20% Home bias och lite EM. Det räcker gott och väl. Skulle avråda att betta mot USA.

2 gillningar

Om något så pekar detta på att USA ÄR orimligt stort i index. Enligt länken så är endast 8 av de 20 mest vinstgenererande bolagen amerikanska. Om man däremot tittar på börsvärde så är 15 av de 20 “största” bolagen amerikanska. Och index är ju som bekant baserat på börsvärde. (Jfr “Market cap” vs “Earnings”) Amerikanska vinster är helt enkelt mer värda än kinesiska eller saudiarabiska vinster.

Verkligen? Annars är det väl Azure (molntjänster och infrastruktur) som har vuxit enormt för dem det senaste årtiondet och är väl nu typ hälften av deras omsättning.

Framåt finns det stora förväntningar på AI (Bing/ChatGPT, Copilot m.m.).

Många har förväntat sig och kommer att förvänta sig att Microsoft m.fl. hittar nya affärsområden som kommer att växa och bli större än de gamla.

Därför har aktiepriset ökat och därför fortsätter det öka över tid, om förväntningarna infrias eller om det kommer nya positiva förväntningar.

5 gillningar

Vinst är väl inte lika viktigt som omsättning? Ifall ett företag gör 1 miljard i vinst och investerar detta för att ta marknadsandelar så går ju företaget inte med vinst alls, betyder ju inte att det inte är ett bra företag.

Omsättning är ju det som är intressant tycker jag. Vinst kan man ofta fixa ifall man verkligen vill om man har flera hundra miljarder i omsättning.

De företagen med hög kostnad i R&D är ju de som klarar sig bäst historiskt, man kan ju strunta i det och maxa vinsten, men rekommenderar inte det direkt…

Poängen är att det inte är nyhetens behag eller senaste flugan som ger avkastning.

Det du nämner går bra. Funnits i över 7 år och går med vinst.

Det jag påpekade var att folk sa att gå med vinst räcker inte. Vilket i Microsoft fall det har gjort