Förväntad avkastning olika tillgångsslag

Intressant tabell från BlackRock med förväntad avkastning och osäkerhet på olika tillgångsslag:
https://www.blackrock.com/institutions/en-us/insights/charts/capital-market-assumptions
Otroligt stor osäkerhet kring china verkar det som, kanske inte helt oväntad.

Kanske mest intressant tycker jag är att förväntad årlig genomsnittlig avkastning på en global 60/40 portfölj 10år års sikt ligger på hela 8.0% till relativt låg osäkerhet, den tar jag alla dagar i veckan :+1:

3 gillningar

Har det någonsin inträffat att ett kalenderår har gett precis den förväntade avkastningen? Eller ska vi helt enkelt förvänta oss att inte få den förväntade avkastningen?

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Man kan kanske tro att 50 års historik är säkrare än 10 års historik. Jag tror att det kan vara tvärtom.

Det är prognoser dom gör på förväntad årlig genomsnittlig avkastning på olika tidshorisonter. Desto längre tidshorisont du väljer desto lägre blir osäkerheten:

Finns såklart aldrig några garantier vad det gäller investeringar, men den som aldrig tar någon risk kan aldrig få någon real avkastning heller.

Det vore intressant att se hur sammansättningen av räntorna ser ut i deras 60/40-portfölj. I tabellen spås olika typer av räntor olika grad av osäkerhet och olika intervall vad gäller avkastning.

Har du sett någon sådan fördelning av räntorna i länken?

Nope inte hittat något, men har inte letat runt så mycket heller, hittade precis sidan själv.

Lägger in denna som är besläktad. Utfall på olika tillgångslag sedan 1972:

Källa: Annual asset performance comparison, 1972-2021 | BullionVault

2 gillningar

Vad kan vi använda den i formationen till? För att den ska ha något värde måste vi kunna nyttja den på något sätt. Som jag ser det finns två vägar. Antingen köper vi lite av allt eller också försöker vi hålla oss till det som går bäst under den perioden som vi vill mäta. Eller i alla fall försöka undvika det som går sämst.

Tabellen stämmer väl överens med de uppgifter jag har sedan tidigare över årets bästa fonder, år för år. Nästan aldrig ligger samma kategori i topp flera år i rad.