Förväntad avkastning på pensionsspar

Varför föreslår minpenaion.se endast 2.1% avlastning i deras pensionsprognos?

Om jag använder standardexemplet med 2,1% avlastning och pensionsavgång vid 65 med samma uttag resten av livet kan jag plocka ut 31000kr före skatt. Om jag ändrar till 8% avkastning blir det 79600kr.

Varför är det rimligt att förvänta sig 8% på en 90/10 portfölj på ett ISK, men bara 2% på sitt pensionsspar enligt minpenssion.se

Hej!

En rekommendation jag hört i MinPensionspodden är att man räknar med en relativt låg avkastning, för att det är bättre att räkna med lite lägre än att räkna med något högre och riskera att bli besviken. Något i den stilen var formuleringen, inte exakt citat.

Sen räknar de nog inte heller med att alla som sparar är insatta i investeringar och gör val som ger i snitt 8% avkastning heller. Utgå från det som känns rimligt för just ditt investerande.

Hälsningar
Elin

Så vad är rimlig avkastning efter inflation, avgifter och skatt om man sparar i en 90/10 portfölj i 20-30 år och börjar idag? 3-4%?

Jag hade räknat på 4% även om det är mycket möjligt att det blir högre i slutändan.

Tack! Börjar man idag känns väl 4% kanske rimligt. Om man råkar komma in på marknaden efter en ny krasch a lé 2008 kanske man kommer upp i 6% på lång sikt istället?

Det skulle absolut kunna bli mer än 6% över tid, inte omöjligt :slight_smile: