Fossilsäkra sin ekonomi?

När utvinning/användning av fossila bränslen blir bortreglerad står fossilbolagen med enorma tillgångar som i praktiken blir värdelösa. Hur kan man säkra upp sin portfölj för att ha en fördel i det läget?
Tänker att det är en stor uppsida och liten nersida att ha tänkt tanken iallafall.

Guld, klimatfonder typ Proethos och lysa hållbar känns som givna svar. Mer tankar om det eller andra tips?
Vad tror ni skulle hända med indexfonder i ett sådant scenario?

Obs att jag inte är intresserad av OM detta kommer/bör hända, skeptiker och klimatförnekare får gärna starta en egen tråd.

2 gillningar

Lysa hållbar känns som det enklaste.
Eller bara vanlig globalfond om vi antar att även de fossila bolagen ställer om.

1 gillning

I Sverige och Nordkorea kanske. Olja kommer att vara världens viktigaste råvara i minst hundra år till. Snarare bör man investera i oljebolag.

1 gillning

Det som förvånar mig är att världens kapitalförvaltare fortfarande, år efter år, sitter kvar på sina enorma tillgångar kopplade till fossila bränslen. Men det är klart, har man modeller som prissätter ett oljebolag utifrån hur det historiskt presterat så får man ett bra pris, om man däremot prisat in det scenariot som FNs general sekreterare pratade om eller IEA beskriver, dvs att vi är i början av slutet på fossil energi, så blir priset ett annat.

Mvh Magnus Alfredsson (Proethos)

1 gillning

Ja precis. I och med att oljebolagen inte alls lyckats (eller ens försökt) ställa om till mer generella energibolag är det svårt att se att de skulle kunna vara lönsamma särskilt länge till.

Intressant också vad som händer när nu Canada stämmer flera stora oljebolag.

Har du någon tanke kring hur vanliga indexfonder skulle påverkas om oljan plötsligt blev värdelös?
Pengarna kanske bara skulle omfördelas på övriga bolag så indexet blir oförändrat?

/starstruck

Absolut Lysa hållbar, har en stor del av kapitalet där.
Funderar nu på hur jag ska göra med det som ligger på Avanza, bla barnens kapitalförsäkring.

Jag har tyvärr inte så stor tilltro till att fossilbolagen ska ställa om. De har ju pratat mycket om det i sin reklam, men de återinvesterar inte ens en procent av sina vinster i forskning eller omställning (finns ett mycket intressant TED talk med Al Gore på detta tema för den intresserade).

De kan prata så mycket väl de vill, det är ingen förväntning att vi kommer sluta med fossil energi, snarare tvärtom med tanke på att vi inte använder kärnkraft i den utsträckning som behövs. Det är inte direkt så att tillväxtmarknader kommer välja att frysa sin tillväxt, eller något annat land för den delen heller. Så det är greenpeace gänget inklusive MP som förhindrar det och marknaden prisar in det.

2 gillningar

Du behöver ju bara köpa en vanlig indexfond. De tar ju redan bort fossilberoende företag och satsar på miljövänligare alternativ. Brukar finnas ett litet löv eller en grön prick bredvid namnet så att du hittar de “hållbara” fonderna.