Hur ser den idealiska fondportföljen ut

Hur ser den idealiska fondportföljen ut som ger bra avkastning. Jag utgår från att största innehavet har LF Globalfond
(den gör jag mig aldrig av med)
Men sedan. 4-5 bra stabila fonder är lagom tycker jag. Förslag mottas tacksamt. Gärna med motivering👍

1 gillning

Handelsbanken Global Index täcker både utvecklade och tillväxtländer och är anpassad till nya regelverk från EU. Mer behöver man inte. :+1:

9 gillningar

Lf har lägre avgift fö är det ingen större skillnad på avkastningen mellan dom två.
Lf global i blått.

Det stämmer att de skiljer sig åt vad gäller historisk avkastning och det är enkelt förklarat: de innehåller olika bolag från olika länder. LF innehåller enbart bolag som är registrerade i utvecklade ekonomiska länder som västeuropa och USA: HF innehåller samma som LF plus bolag från tillväxtländer som exempelvis Brasilien, Indien och Kina. Helt olika innehav och helt olika förväntad avkastning. Dessutom säger historisk avkastning ingenting om framtida avkastning.

4 gillningar

Så om man lägger till Avanza EM i portföljen med LF Global borde det bli liknande som HF Global eller?

2 gillningar

Ja om du väljer 90% LF Global och 10% Avanza Emerging Markets får du lika mycket tillväxtmarknader som Handelsbankensfonden. Till en lägre avgift.

(Jag äger personligen bara Handelsbanken Global Index pga mer fokus på hållbarhet i denna fond)

3 gillningar

Tack för svaret.
Nu är ju jag mer intresserad av avkastning än av en massa PK-flum om hållbart. Det visar ju sig ofta om att det där hållbara inte är så jäkla hållbart och inte är någon vinstmaskin. Tyvär får jag väl säga att vi människor är så lättmanipulerade. Upprepas en lögn tillräckligt många gånger så blir det tyvär en sanning i folks medvetanden.
Men nu tror jag att jag hamnat i fel forum. Hahaha :smiley::+1:

1 gillning

Haha. Allting tåls att stötas och blötas, alla gör som de vill. Däremot har jag intresserat mig för SHB Global Index Crit, just för att den är bred, hållbar och täcker in tillväxtmarknader.

Om man däremot jämför innehavet med t.ex. Avanza Global + Emerging markets så har denna kombination nästan 1000 fler bolag i indirekt ägande. Är den extra hållbarheten värd att minska höstacken så att säga?

5 gillningar

Skulle hellre kört på 100% Storebrand Global All Countries som också inkluderar tillväxtmarknader och har 0,32% avgift, istället för SHBs likvärdiga med 0,43% i avgift.

Mvh, Johan

4 gillningar

Varför vill du inte göra dig av med LF Global i så fall? Den är ju inte heller fri från det du så objektivt kallar PK-flum. Du borde byta till Avanza Global.

5 gillningar

Jag har inget emot hållbart i sig om det ger avkastning. Men det har gått överstyr med hu man kan rikta in folk åt olika håll. Nu är det hållbart som är viktigt. Nästa vecka är det något annat som media har för tillfällig agenda.

Eller så kan du se det som att samhället är på väg mot hållbarhet och kommer sakta men säkert exkludera bolag som inte agerar på ett ansvarstagande sätt. Du kommer antagligen missa mer avkastning av att sitta kvar i gamla olje- och vapenbolag om tio år, än om du hoppade på PK-flummet. Vem vet?

2 gillningar

Som typ dessa ”hållbara” bolag. Det förstår du väl själv hur mycket det fuskas och trixas i dessa bolag. Öppet mål på dom naiva och godtrogna. Säger jag.

1 gillning

Jag skulle lägga till en global småbolagsfond, Emerging Markets, en Sverigefond och eventuellt en krydda utifrån eget huvud.

Mina fyra fonder utöver globalfonden blir:

Handelsbanken Globala Småbolag Index, så brett som möjligt.

Swedbank Robur Asien, då jag inte tror på Östeuropa, Sydamerika eller Afrika. Aktivt då marknaden inte är effektiv. Kan bytas mot Access om du vill ha passiv.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag, som en hyllning till Aktiestinsen (och så visste Häradshövdingen sitt skit).

AuAg Precious Green, då jag älskar guld och tror att klimathotet är på allvar.

3 gillningar

Jag tror dock inte Airmee är ett lämpligt innehav i en globalindexfond. Din ideala portfölj borde vara:

90% Avanza Global
10% Avanza Emerging Markets

Där har du 3000 st bolag över hela världen utan någon hänsyn till hållbarhetsreglemente.

Vill du ha globala småbolag och/eller mer fokus på Sverige så lägg in en lämplig fond för detta, typ som i inlägget ovan.

2 gillningar

Nu snackar vi! Tror på robur asien eller Avanza EM,Spiltan IB fonderna och LF Globalfond som är likvärdig med Avanza global. Guld känns lite dött på något sätt. Men vem vet. Jag har noll koll på den marknaden. Köper man in sig på guld som på vilken annan fond som helst.

1 gillning

Om du tycker ESG är flum kan du ju lägga till denna ETF:

https://advisorshares.com/etfs/vice/

Bara ett exempel Helge. Det kryllar av liknande lurendrejare i olika ”hållbara” företag. Skojarna vet hur en slipsten skall dras och jag tror att just vi svenskar är världens mest naiva och lättlurade människor i världshistorien :rofl::+1:

1 gillning

Som man känner sig själv känner man andra.

4 gillningar

Värdelösa ”visdomsord” passar bäst som virkad väggbonad :rofl:

3 gillningar