Era åsikter om min fonduppdelning

Morsning,

Är i farten att sätta av en summa till pensionen om 28 år och har funderat och funderat på hur uppdelningen av fonderna ska vara, många frågetecken kvar som jag inte riktigt kan svara på känner jag. Därför vänder jag mig till er.

Detta är mina anteckningar för uppdelningen:

75% Länsförsäkringar globalfond eller Avanza global.
Frågeställning: är det ok att bara ha en globalfond eller är det rimligt att ha båda? Om bara en räcker så verkar Avanza ha sänkt sin avgift på Avanza Global till 0,09%, är den då att föredra över länsförsäkringar? ESG är ju en trevlig sak men passar inte mig i nuläget. Hur som helst, vad är att föredra?

10% Handelsbanken GI småbolag.
Frågeställning: är det värt att ha denna på 0,67% kostnad? Behövs den verkligen?

10% DNB Emergin Markets
Frågeställning: egentligen samma här, blir inte de mindre bolagen tillslut en del av globalfonderna? Argument till att ha denna fond?

5% plus alla bolag sverige
Frågeställning: har väll fallit för home bias -argumenten, vet inte hur jag ska tänka här.

Stort tack!
Mvh

Hej!

En bra portfölj du har satt ihop där tycker jag! :slight_smile: Billig och bred :+1:

Jag tycker det räcker med en globalfond. Är ju i princip 90-99% överlapp ändå mellan fonderna.

Jag hade valt DNB Global Indeks som globalfond. LF vill jag inte ha pga ESG och Avanzas kostar egentligen mer, snarare runt 0,26%, detta pga skatteeffekter som ej redovisas i avgiften. Den har 30% satt på amerikanska utdelningar, medans övriga globalfonder har 15% skatt på dessa.

I övrigt bara att tuta och köra tycker jag :slight_smile:

Tack för svar! Gillar du Global Indeks mer pga den lägre avgiften eller är dens innehav ett argument också?

Håller med @MattiasA90 som vanligt.

Ang globalt index. Så kvittar det vilken du väljer. De har i stort sett samma innehåll. Så välj billigaste eller den du tycker mest om. Jag kör LF Global.

Jag personligen hade skippat Handelsbanken Småbolag. Den är väldigt korrelerad med Global index och är dyr.

Angående tillväxtmarknad så kan det vara värt att ha 10% där. Du skrev att de små bolagen kan bli en del av globalt index. Nja, det är inte så lätt. Ett stort bolag i tillväxtmarknad kommer vara kvar där eftersom landet klassas som tillväxtmarknad, den uppfyller inte kraven för DM (developed market).

Sen Sverige, tänker jag är onödigt med 5%. Gör ingen skillnad i din portfölj. Höj den till 10-20% eller skippa den helt.

Förslagsvis hade jag kört följande:
70% LF Global
10% Avanza Emerging Markets
20% PLUS allabolag Sverige

Ellinor Becket på Placera hade nån artikel om att hon körde med både Avanza Global och Lf Global så jag gjorde likadant och har båda fonderna.

Duger det åt henne så måste det väl fungera för mig med tänkte jag.

1 gillning

Enda anledningen till att ha flera fonder med samma/liknande innehåll, är om du vill sprida risken mellan fondbolagen. Det är en astronomiskt liten risk att det skulle strula. Men i så fall har man pengar på flera ställen.

Annars så är det bara onödigt i min mening.

1 gillning

Tack för svaren!

Jag är inne på att skippa småbolagen, gillar inte avgiften mot vad man får.

Däremot är jag så himla kluven när det kommer till Plus alla bolag sverige. Jag antar att det inte finns ett svar som alla är överens om där. Om någon har någon definitiv slutsats på den diskussionen så får ni gärna dela med er.

Här har du en bra sammanställning med argument både För och Emot. Bara att läsa och bilda sig en egen uppfattning var man står i frågan :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tack! Skall läsa.

1 gillning