Finns det någon här som jobbar som FPGA Systemutvecklare?
Det verkar vara ett spännande jobb och jag har planer på att söka en utbildning för att bli det och skulle gärna höra vad någon som jobbar som det har att säga. All information är av intresse.
Jag har ingen erfarenhet av det yrket eller branchen sedan tidigare, så om jag ställer dumma frågor så är det därför.
Jag har utbildning, jobbat och även sysslat på fritiden med det. För tillfället jobbar jag inte med digital design även om mitt arbete handlar om att arbeta i nära samarbete med hårdvaruutvecklarna (inte FPGA i det här fallet dock) eftersom jag jobbar med hårdvarunära mjukvara.
Det är förövrigt en erfarenhet jag har, det går 10 mjukvaruutvecklare per hårdvaruutvecklare, sådana som har erfarenhet på båda områdena hamnar oftast på mjukvarusidan.
Det vill säga, min erfarenhet är att FPGA Systemutvecklarjobben växer inte på träd, så att skaffa sig kunskap på både hårdvarusidan och mjukvarusidan är nog en fördel.
Tack för tipset. Det ska jag komma ihåg.
Hur var det att jobba med? Jag har ju egentligen ingen aning, men jag föreställer mig att det är ett väldigt självständigt arbete.
Varför jobbar du inte med det längre?
Vad tror du om framtiden för hårdvaruutvecklare? Jag tänker att eftersom allt blir mer digitaliserat och automatiserat så borde det vara ett framtidsyrke.
Nej det har jag inte gjort.
Och jag har ingen erfarenhet av programmering. Höll på litegrann som yngre med att göra hemsidor, vet inte om det kan räknas direkt.
Jag har arbetat i byggbranschen hela mitt arbetsliv (jag är 33). Men har tröttnat på det. Det är därför jag letar efter något helt annat.
Tycker det är grymt att du vill utvecklas och prova på något nytt.
Det du har hittat är ett intressant område. Kommer dock kräva en hel del från din sida
Min erfarenhet är att för att arbeta som FPGA Systemutvecklare bör du ha en bra förståelse för digitalteknik, hårdvaruutveckling och mjukvaruutveckling. 1-3 års utbildning beroende på vad man redan har för utbildning. Rätt många som arbetar med det idag har ingenjörsutbildningar (eller motsvarande).
Sedan behövs en del erfarenhet för att bli bra på det.
Angående Verilog och VHDL, det är två olika språk som används i utveckling men det är rätt mycket annat du behöver lära dig innan du tar dig an en av dem.
Den utbildning som jag har tittat på är 2 år lång. Och innan den drar igång så finns möjlighet att läsa förberedande kurser, vilket jag har tänkt att göra i så fall.
När jag jobbade med det var det inte min enda arbetsuppgift, jag hade hand om både hand om utvecklingen på FPGA och mjukarudelen som pratade med den. På företaget jag jobbade på fanns det dock folk som bara jobbade med hårdvaruutveckling.
Skulle inte säga att det är så stor skillnad i hur man jobbar som mjukvaru- eller hårdvaruutvecklare när det gäller självständighet. Ofta måste man samarbeta med människor, men sen när själva “kodknackandet” sker så är det ganska självständigt.
Jag bytte jobb för att det jobbet jag hade då inte var tillräckligt utmanande, men det var väl inte själva FPGA utvecklandet jag bytte ifrån, snarare att systemen vi byggde inte var tillräckligt komplicerade för att det skulle vara särskilt ansträngande.
Företaget jag jobbar på nu utvecklar några av världens mest komplicerade chips, att jag inte jobbar på hårdvaruutvecklarsidan handlar mest om att de jobben inte finns här i Finland.
Men som sagt, jag jobbar fortfarande väldigt nära hårdvaruteamen, och även om jag inte skriver någon verilog själv så läser jag en hel del av den för att förstå hårdvaran (eller hitta buggar som mjukvaran exponerar).
Och vilket av dem skall man välja? Lite förenklat så är VHDL vanligare i Europa och verilog är dominerande i USA. Utbildningar i Sverige är nog med största sannolikhet i VHDL.
En skillnad är väl VHDL-2008 standarden som inte finns i de gamla utgåvorna, samt användning av synopsys extensions för vilka det finns bättre alternativ nuförtiden.
Jag gick en elektronikkonstruktion utbildning som var ganska bred, där allt från kretskortsdesign, digitalkonstruktion och mjukvaruutveckling för inbyggda system ingick.
Tack så mycket för att ni tagit er tid att svara på alla frågor.
Jag har beslutat mig för att söka en bredare teknisk utbildning som grund. Därefter får jag se vad jag går vidare med.