Finns det någon här som jobbar som FPGA Systemutvecklare?
Det verkar vara ett spännande jobb och jag har planer på att söka en utbildning för att bli det och skulle gärna höra vad någon som jobbar som det har att säga. All information är av intresse.
Jag har ingen erfarenhet av det yrket eller branchen sedan tidigare, så om jag ställer dumma frågor så är det därför.
Jag har utbildning, jobbat och även sysslat på fritiden med det. För tillfället jobbar jag inte med digital design även om mitt arbete handlar om att arbeta i nära samarbete med hårdvaruutvecklarna (inte FPGA i det här fallet dock) eftersom jag jobbar med hårdvarunära mjukvara.
Det är förövrigt en erfarenhet jag har, det går 10 mjukvaruutvecklare per hårdvaruutvecklare, sådana som har erfarenhet på båda områdena hamnar oftast på mjukvarusidan.
Det vill säga, min erfarenhet är att FPGA Systemutvecklarjobben växer inte på träd, så att skaffa sig kunskap på både hårdvarusidan och mjukvarusidan är nog en fördel.
Tack för tipset. Det ska jag komma ihåg.
Hur var det att jobba med? Jag har ju egentligen ingen aning, men jag föreställer mig att det är ett väldigt självständigt arbete.
Varför jobbar du inte med det längre?
Vad tror du om framtiden för hårdvaruutvecklare? Jag tänker att eftersom allt blir mer digitaliserat och automatiserat så borde det vara ett framtidsyrke.
Nej det har jag inte gjort.
Och jag har ingen erfarenhet av programmering. Höll på litegrann som yngre med att göra hemsidor, vet inte om det kan räknas direkt.
Jag har arbetat i byggbranschen hela mitt arbetsliv (jag är 33). Men har tröttnat på det. Det är därför jag letar efter något helt annat.
Tycker det är grymt att du vill utvecklas och prova på något nytt.
Det du har hittat är ett intressant område. Kommer dock kräva en hel del från din sida