Hej. Har satt upp månadsspar på mitt ISK i Länsförsäkringar… Förra månaden fördes allt över till konto automatiskt, och sedan köptes fonderna jag valt, alla köptes inte direkt men när jag loggade in då och då såg jag att fler köp gjorts från pengarna…
Nästa dragning skedde idag, men flera timmar har gått och pengarna ligger fortfarande kvar under “konto”.
Tyckte köpen borde göras automatiskt återigen, men ingen av fonderna har ännu köpts flera timmar senare…
Är det nåt med att det är söndag som gör att deras system buggar? Det går ju att göra manuella köp när som helst…
Är det liknande på andra banker att det blir nån form av fördröjning mellan auto-överföring tills dess att fonderna faktiskt köps automatiskt?
Håll utkik, för mig funkar inte automatiska köp för mitt månadssparande på LF. Har testat att göra om det två gånger, utan resultat. Så kör manuella köp numera.
Fungerar (numera) utmärkt på LF för min del. LFs datasystem är väldigt mycket “1900-tal” så det var inte helt lätt att få in den stående överföringen rätt. Då har jag ändå jobbat på bank…
Du är helt ursäktad, men ring Kundtjänst så fixar de detta.
Noterade faktiskt i fredags på Avanza att månadsöverföringen gjordes någon gång på morgonen, men fondköpen ett antal timmar senare. Beloppet stod alltså som tillgänglig på mitt ISK ett bra tag.
Gissningsvis är detta helt enkelt bara separata schemalagda jobb. Typ ett jobb överför pengar från ens andra bank, och sen finns det ett separat jobb som försöker köpa med tillgängligt belopp på kontot. Köpjobbet körs förmodligen inte för en specifik användare efter den användarens överföring utan man kör allas överföringar i ett jobb, sen kör man allas köp.
Ren spekulation från min sida. Men nyfiken nu på vad som hade hänt om jag hade manuellt köpt med det tillgängliga beloppet innan man köpte automatiskt. Rimligtvis hanterar man det problemet.