Fråga angående hushållsbudget

Jag håller på att göra ett exceldokument där jag tänkt göra en enkel uppställning över min och min sambos hushållsekonomi.

Jag har ställt upp intäkter i form av lön samt barnbidrag och sedan fast utgifter så som försäkringar, bolån bil, mm där jag räknat fram hur kostnaderna ser ut över året generellt. Sedan har vi rörliga utgifter som är ett kreditkort som används till alla gemensamma kostnader så som mat, kläder, bensin osv.

Det jag klurar på nu är hur man ska lägga utgifterna på det mest korrekta sättet. Lönerna betalas ut den 25. Kreditkortfakturan däremot betalas ju först månaden efter. Är det mest rätt att fylla i exakt de utgifter som uppstår varje månad oavsett vilken månad de avser, eller bör jag räkna tex kreditkortfakturan som att belastar månaden den avsåg trots att den betalas först efter?

Hur brukar man göra?

1 gillning

Det allra viktigaste är att du är konsekvent. Då vet du själv hur du brukar tänka så du tolkar ditt resultat korrekt.

Lättast för att analysera din ekonomi är att räkna utgifterna till den månad då de skedde. Allra bäst kanske det är att faktiskt gå in på fakturan och kategorisera varje utgift för sig? Känns lite mysko att baka ihop mat, kläder och transport i samma utgiftspost.

Jag använder appen Zlantar som hämtar in transaktionerna från mitt kreditkort och lägger dem på rätt månad. Själva kreditkortsfakturan är då inte med i analysen överhuvudtaget.

Håller med Emil. Spelar ingen roll hur du gör, bara du gör det konsekvent. Välj det sätt som blir enklast att genomföra rent praktiskt. Då ökar du sannolikheten att du/ni fortsätter med uppföljningen.

1 gillning

Jag har tidigare kört från lön till lön. Månaden börjar den 25:e månaden innan och tar slut den 25:e. Alla utbetalningingar som görs däremellan belastar månaden. Enkel och konsekvent.

1 gillning

Det låter rimligt och klokt.

Vi använder Carpay som kreditkort och då faktureras man månadsvis. Alltså tex 1-30sept faktureras och betalas i oktober. Tänker att det lättaste därför är att lägga dessa under september månad och sedan även lägga till lön som trillar in den 25 sept under samma månad.

Tyvärr verkar fakturan inte vara uppdelad annat än på bensin och övrigt vilket för att jag behöver räkna ut kostnader för mat osv manuellt. Ska ta kontakt med kundtjänst och se om det finns någon lösning på det. Kanske någon annan som har Carpay och vet om det går?

Volvo Finans verkar gå att lägga till i Zlantar-appen.

Men att vara konsekvent är skitsvårt tycker jag. Jag kommer aldrig ihåg om jag valde att göra på det ena eller andra sättet. Och hur gjorde jag med just den där utgiften, vad kategoriserade jag den som…? :woman_facepalming:

Det verkar jätteskumt! Hur gör du för att kontrollera att fakturan endast innehåller saker du faktiskt köpt?
För att kunna kontrollera fakturan behöver du alltså i alla fall ha full koll på vad du handlat på kortet och då kan du lika gärna föra in det direkt i ditt excellark i stället för att vänta på fakturan.

Hej,
Jag har också kreditkort och har valt att bokföra dessa dragningar när utgiften uppstår och kalendermånad. Följer upp ekonomin den 1e varje månad och gör även balansräkning. Rekommenderar att hitta egna kategorier för dina utgifter som gör att det går att jämföra över tid :slight_smile:

Njae,
Jag har också Carpay, och där får jag en lista på alla köp jag gjort. Vilket kort köpet är gjort på, eller om det är betalt via Carpay-appen.

I appen finns kategorierna.
Drivmedel
Service / Reparation
Lån / Leasing / Försäkring
Övrigt.

Kategorierna fungerar ganska dåligt eftersom det bara är tankningar på Tanka-stationerna som kategoriseras som drivmedel, och service/rep på Volvoverkstad som hamnar under Service / Reparation.
Men som sagt så finns allt listat.

1 gillning

Jag brukar i slutändan slå ihop alla fasta kostnader för hela året och dela med 12. Den summan för jag över med stående överföring till räkningskontot varje månad så fort lönen kommit in. Det jag spender med kreditkort har jag också slagit ut över ett år för att ha pejl på hur mycket jag gör av med. Då vet jag om jag ligger över eller under vad jag normalt spenderar per månad. Går igenom det en gång om året för att se om jag behöver justera något (hur mycket jag lägger undan till fasta kostnader och hur mycket som automatiskt förs över till sparande).

2 gillningar