Fråga angående KAB Director kontorsstol – normalt med "vickande" säte?

Hej,

Jag har nyligen köpt en KAB Director kontorsstol och är överlag mycket nöjd – den känns robust och är väldigt bekväm att sitta i under längre stunder.

Det jag däremot har reagerat på är att sätet “vickar” något när jag lutar mig framåt eller bakåt, vilket ger en viss känsla av instabilitet.

Jag undrar därför om detta är ett normalt beteende för den här modellen, eller om det kan röra sig om ett måndagsexemplar med någon defekt?

Tacksam för input från andra som har erfarenhet av samma stol

1 gillning

Du borde kunna låsa den. Jag gillar att den vickar fram och tilbaka beroende på hur jag rör mig.

Precis. Den har ju en funktion som gör att man kan luta sig bakåt så följer ryggstödet med. Men även när jag satt denna funktion i låst läge, så är där kvar ett litet gung kvar. Ett vagt “vick”.

Förstår själv att detta är petitess men min betydligt billigare kontorstol har ingen tendens till gung kvar efter man satt den i låst läge. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Detta hör nog till ovanligheterna, jag har upplevt att de flesta stolar har lite spel i någon mekanism som gör att man inte blir 100 % låst. Tycker själv att det är rätt irriterande men man känner ju ofta efter lite extra när man köpt något nytt dyrt. Min HM Embody “fuskar” lite med detta genom att stolen har lite extra gung även när den är helt låst så det känns avsiktligt snarare än defekt.

1 gillning

Det är normalt. Har själv en KAB Director jag köpte för 10 år sen och har samma beteende med att det är ett litet glapp i låsningslägena. Denna stolen har ett antal fasta låsningslägen, till skillnad från många andra stolar som har en friktionslåsning som kan spärra helt valfri position.

1 gillning

Alltså, ändå sjukt att man kan få flera svar på en sådan fråga här i forumet. :joy:

Tack för svaren :heart: skönt att veta att det är by design. För övrigt älskar jag stolen :grimacing:

1 gillning