Fråga kring nedgång och uppgång

Hej!

Jag har letat i forumet, men tycks inte hitta.

Tror (om jag inte missminner mig) att Jan och Caroline i något tidigare avsnitt har pratat om det här med sparande. Om sparandet går ned med -10%, måste sparandet gå upp x% för att nå ±0, om sparandet går ned -20% måste sparandet gå upp y% för att gå ±0 osv. Kan man hitta en sådan mall/bild någonstans? Vad kallas detta fenomen?

Undrar av ren nyfikenhet. Enligt Avanzas graf har mitt sparande har gått +2,04% från 19/2 2020-31/12 2020, men +54,2% från 18/3 2020-31/12 2020. På helåret 2020 har portföljen gått +11,81%. Då undrar jag om portföljen har gått ±0 trots det stora tappet vi fick på börsen i mars, därav frågan ovan :slightly_smiling_face:

2020 så är det +11,81% inte ±0 väl?

Går börsen ned 50% måste den stiga med 100% för du ska få tillbaka pengarna.

50%=0,5

100% ökning är en dubbling av kapitalet =2

Invertering
Det är ett inverst förhållande mellan hur mycket kapitalet går ner och hur mycket det behöver stiga för att man ska få tillbaka pengarna.

1/0,5=2
1/2=0,5

Din fråga om ditt kapital sjunker 10% d v s går ned till (1-0,1=) 0,9 av värdet innan innebär att för att du ska få tillbaka samma pengar behöver ditt kapital öka med:

1/0,9=1,111…
d v s
ditt kapital måste öka 11% efter en förlust på 10% för att du ska få tillbaka dina pengar.

Effekten är alltså störst efter stora ras som är svårast att ta igen.

Din andra fråga handlar om tidsperspektiv. Man kan ha gått pluss på ett tidsperspektiv men minus på ett annat. Du väljer själv vilket perspektiv du ska jämföra på.

2 gillningar

Intressant bild. Det bar något liknande jag var ute efter, tack! :slight_smile:

Jag vet inte om jag riktigt förstår din fråga… Min portfölj gjorde 111,21% från 1/1-31/31, se bild (jag ser att jag skrev fel i förra inlägget). portfölj

Deta var jag ute efter, tack! :slight_smile: