Fråga om kinaimport - är det värt besväret?

Hej,
Jag jobbar idag med transporter och införtullningar för ett bolag där vi bland annat hjälper en av våra kunder med import av växthus bestående av aliminium.

Det du bör ha i åtanke är hur du köper godset. Dvs vilket leveransvilkor gäller, det avgör vilka kostnader du blir skyldig att betala i sverige utöver tull och moms. Det är väldigt lätt att bli “lurad” på fraktkostnader från kina då de kan köpa en billig frakt från sitt håll där kostnaderna tas ut på mottagaren här. Vilket kan generera i en överraskningsfaktura man inte är beredd på.

Om du köper från kina bör också kontrollera fakturan med tullverket för att få hjälp att avgöra vilken “typ av vara” som du importerar. Alltså hur den skall tullas in. Det är ditt ansvar som importör att ta reda på detta och andra förutsättningar oavsett om du låter någon hjälpa dig med det praktiska.

Exempelvis: aliminium profiler ligger på 7.5% tull + 25% moms. Monteringsfärdiga byggnader: 2.7% tull +25% moms. Det är troligt att ditt paket består av flera olika produktyper som tullas in på olika avgifter.

Som tidigare nämnt kan det vara bra att anlita någon som hjälper dig med förtullningsarbete, då du som privatperson inte har någon tullkredit vilket gör att du måste betala detta innan du kan hämta ut godset från terminal.

Vid fördröjning av uthämtande av gods uppstår teminalhyra. Som troligtvis också måste betalas i förhand om du som privatperson skall hantera ärendet själv. Då du inte har kredit hos terminalen.

Det är såklart möjligt att göra allt själv och gå till en tullexpedition ta med utlåtandet från tullverket om typ av varor, få godset klarerat och betala på plats. För att sedan åka och hämta godset. För det är ändå du som har alla risker och du kapar en mellanhand.

Men som nämnt ovan. Är något fel på produkten kommer det bli svårare att göra en reklamation. Så jag skulle ändå rekommendera att köpa från svenskt bolag när de gäller de summorna. Trots det lite dyrare priset för det är iaf ett garanterat pris. Det andra kan bli hur dyrt som helst.

Ber om ursäkt för långt inlägg. Men jag brinner för transporter och tull, så det är lätt att dra iväg :slight_smile:

10 gillningar