Fråga om råvaror/konjunktur-stabila aktier

Hej!

Jag äger ett gruvbolag som håller på med Koppar och Zink, mina fråga är, brukar man skala (sälja delar av innehavet) när koppar/zink är starkt och köpa när det är lågt, eller bör man hålla för evigt? Skiljer det sig från olika råvaror? Ex om jag ägde skog som Holmen och Stora Enso R, är det smart att skala när skog är dyrt och aktierna är ‘‘dyra’’?

Har även en liknande fråga kring konjunktur-stabila bolag generellt. Jag äger Axfood och nu när inflationen är hög, så funderar jag på om det är ok/rätt att skala av en bit av innehavet, även om det är ett konjunktur-stabilt bolag. Tankar kring att skala konjunktur-stabila bolag i stökiga tider? Bör man kanske vänta tills stormen är över och sedan skala?

Jag äger också Axfood, men på lång sikt. Jag tänker att dom är ju ett bolag som kan föra över dessa kostnader på oss konsumenter. (Vi måste ju äta oavsett vad)
Därför håller jag aktien.

Bör tillägga att skälet till att jag vill skala av en bit är för att Axfood klassas som ‘‘ganska dyr’’ för tillfället. Dock har den fortsatt fått ökade riktkurser. Funderar på att skala av en bit när den kommer upp lite mer.

Sant!

Absolut, det är inte fel. Tids nog kommer den ju ner i pris igen. Jag köper inget på dessa nivåer, men fyller på i dippar.

Detta ämne stängdes automatiskt 14 dagar efter det senaste svaret. Nya svar är ej längre tillåtna.