Välkommen till Rika Tillsammans!
Det känns inte riktigt som du har greppat hur det funkar med valutakonton, och det är väl därför du frågar.
Det finns knappar där man slår av och på manuell valutaväxling på sitt ISK hos Degiro.
Du har automatiskt tillgång till alla de valutor som syns på bilden, och du kan ha likvider på flera samtidigt.
Jag slår om till Autofx när jag har fört över SEK till Degiro och gör nyinköp av värdepapper noterade i exempelvis EUR och USD. Sedan låser jag växlingen igen genom att välja Manuellt. Det gör att om det kommer några utdelningar från värdepappren kommer de inte automatiskt växlas till SEK utan förblir i exempelvis USD.
Om jag i stället gör omplaceringar i värdepapper noterade i samma valuta låter jag knappen stå kvar på Manuellt. Annars blir det en växling fram och tillbaka via SEK på samma sätt som hos Avanza och Nordnet, förutom att avgiften är lägre på Degiro. Om man låter knappen stå på Manuellt växlas aldrig valutan och då slipper man växlingsavgift, så det är då den riktigt stora fördelen med valutakonto visar sig. 
Det går även att växla valuta manuellt mot en avgift av € 10,00 + 0,02%, men det är aldrig något jag använt. Autofx, automatisk växling, kostar 0,10 % – att jämföra med 0,25 % hos exempelvis Avanza eller Nordnet.