Fråga till er som köper utländska aktier på Degiro

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om man har ett valutakonto i USD och växlar manuellt så väljer man väl själv vid vilken kurs man växlar? Sedan kan ju förstås dollarn falla mot sek med tiden men den risken finns ju oavsett. Trodde ett valutakonto fungerade på samma sett som när man köper svenska aktier med ett svenskt konto? Kronan kan försvagas mot andra valutor men det påverkar ju inte summan man har på kontot/värdepapperna? Så om man har ett konto med USD där man inte behöver växla tillbaka till kronor för varje köp man gör skyddar det inte då mot tillfälliga fluktuationer i växelkursen?

Om vi tar ditt exempel där jag har 10000 USD i plånboken och kursen står stilla medan valutakursen sjunker. Säljer jag så har jag inte gjort någon vinst men jag tvingas ju inte heller att växla tillbaka till SEK för en förlust när jag säljer aktien. Värdet på kontot är fortfarande 10000 USD.

Låt säga att jag köper en amerikansk aktie på mitt ISK på Nordnet och valutakursen är 10 kr = 1 USD. Aktien står stilla och jag vill sälja den men 1 USD är nu värd 9 kr. Jag säljer aktien och har då 9 kr på kontot. När jag sedan vill köpa en annan aktie för 1 USD så har valutakursen stigit igen och då har mitt konto både minskat i värde (SEK) och aktien blivit dyrare.

Slipper man inte detta med ett valutakonto? Dollarn kan förlora värde mot kronan men eftersom man inte behöver växla fram och tillbaka så minskar inte summan på kontot. Risken att valutakursen aldrig återhämtar sig kan man inte komma ifrån men de dagliga/månadsvisa fluktuationerna borde väl gå att undvika fram tills man tar ut pengarna från kontot?

Hoppas de inför riktiga bankkonton. Känns tryggare att ha kontanter på ett konto som inte kan minska i värde😅 I övrigt verkar Degiro riktigt bra, låga avgifter och ett stort utbud av produkter.