Hej, har gått i tankarna många år nu av att köpa en bostadsfastighet men varit väldigt rädd för dem rullande kostnaderna större fastigheter kommer med, speciellt om vakansgraden inte blir som förväntat, jag vill försöka reda ut i förhand vad man kan förvänta sig beträffande eventuella kostnader,
nu har tankarna värmts upp ytterliggare då jag hittat en fastighet som jag känner är intressant.
så om någon har erfarenhet och kan besvara en del frågetecken som jag har så skulle jag vara oändligt tacksam.
Det är bostadsfastighet där kommunen tidigare varit ägare av fastigheten och den har en 7 lägenheter. och typkod 620.
Det som jag är mest rädd för är alla fasta kostnader, att vara under nollan så att säga, att den bara äter upp pengar.
1: Vad finns det för kostnader som tillkommer en fastighet, det är ventilationsinspektion vart 3:e år eller något sånt, ungefär och vad kostar det? finns det andra typer av inspektioner och måsten som tillkommer med en sån fastighet?
2: Eftersom fastigheten har hiss, jag kan bara tänka mig att den kommer med stora reparationskostnader och inspektionskostnader tillhörande det med tiden?
3: Hur är det med stambyte är det något jag måste göra framöver och vad kostar det i en fastighet? när ska det göras? Det är ett hus på 2 plan med 7 lägenheter.
4: Jag hade tänkt att äga bostaden som privatperson, vilka risker kommer med det?
5: om man äger bostaden som privatperson, räcker det med att deklarera via någon specialdeklaration på skatteverket eller ska man föra någon slags bokföring?
6: Går det att göra avdrag på eventuell vinstskatt för reparationer och inköp av inredning alltså TV, möbler, tvättmaskiner, trädgårdsmöbler, verktyg?
7: Går det att disponera huset precis som man vill och hyra ut på vilket sett som helst och till vem som helst eller finns det regler för sånt?
typ använda delar för att ha vandrarhem (lekt med tanken lite).
Kan tillägga att jag hade tänkt försöka fixa det mesta själv som går att göras, typ trappstädning, renovering osv… mycket som man inte kan går väl att youtuba sig till tänker jag.
Väldigt väldigt tacksam för svar!