Hej!
Vi äger idag en fastighet med 23% (520´) belåningsgrad där vi ska göra en tillbyggnad/ombyggnad för att få nästan dubbla boarean. Förväntad belåningsgrad på fastighet ökas till ca 40% (1,440´) efter allt är klart med nya värderingen.
Nu innan vi har dragit igång det här (bygglov klart) kom det ut ett hus ca 2km från oss som har 4 lägenheter som hyrs ut. Området vi bor i är väldigt populärt, ligger ute på landet, huspriser har ökat med tiden och vi bor ca 7km från staden med ca 17 000 invånare, 37 000 i kommunen.
Nu är jag intresserad att förvärva denna fastighet med lägenheter för att fortsätta hyra ut men ekonomin? Vi har lönebuffert båda två, egna sparande i fonder samt rörligt och till barnen. Inga jättesummor men runt 250´. Det mesta har vi stoppat in i huset vi bor i då vi köpte det med 85% belåning för x antal år sedan sen har marknaden och tillbyggnader/renoveringar i huset gjort att vi sitter med låg belåningsgrad just nu. Tanken är att plocka ut en större summa från privata bolånet för att köpa den andra fastigheten så vi hamnar med en belåningsgrad på ca 70% på den samt för en buffet och inte röra våra egna sparanden. Då hamnar vi på en belåningsgrad på ca 60-65% på egna huset
Allt tekniska/bygg/vvs etc med lägenhetshuset har vi stor koll på då vi båda är i branschen och har kontakter.
I ett sånt här fall ska man köpa privat eller ha ett AB som hyr ut lägenheterna?
Allt detta är nytt för mig men möjligheten dök upp precis nu och jag har svårt att släppa tanken på det. Ursäkta om texten blir lite fumlig men är på väg och ville få ut detta för att få mer info från er vad ni ser för risker med detta.
Tacksam för svar