Köpa bostadsfastighet

Hej!

Jag kommer förmodligen att köpa en bostadsfastighet med 6 lägenheter nu fram mot våren/sommaren och har lite frågor kring det.
Fastigheten ägs idag privat men kommer köpas i ett AB.

Det är för tillfället ingen deposition från hyresgästerna, men det är förskottshyra.
Vad brukar man göra med den innestående hyran? Tillfaller den säljaren eller köparen? Jag förstår att det kan vara en förhandling men min fråga är mer “vad är hur brukar man göra”?

Jag har även en fråga gällande lån och bokföring av lån från mig privat till mitt aktiebolag.

Min fråga är. Kan man sätta en räntan på ca statslåneränta+ 1-2% och bokföra detta som en kostnad för att sänka resultatet fast utan att plocka ut pengarna ur bolagets kassa? Jag vill bygga lite buffert i företaget.

Och kan man sätta denna ej utbetalda räntan som upplupen ränta som då ökar på bolagets skuld till mig? För att senare i framtiden eventuellt bara skriva av skulden om man nu skulle vilja det? Tänkte att det kan bli lite ränta på ränta effekt på det.

Tanken är att dels ta hjälp av en nära släkting som arbetar som företagsekonom samt en extern revisor men vill ha lite mer kött på benen.
Är det någon som vet en bra bok eller Youtubekanal som kan vara bra för just bostadsfastighets bokföring?

Tacksam för svar :slight_smile:

Hyresinbetalningar sker i förskott. Har du tillträde vid ett månadsskifte får köparen de hyror som hunnit betalas in före månadsskiftet.

En variant i stället för att låna ut pengar är att höja aktiekapitalet i bolaget. Du kan diskutera detta med din revisor.