Frågor - starta aktiebolag

Skickade in dokument till banken för några veckor sedan och fick härom dagen godkänt för att starta aktiebolag. Väntar endast på Bolagsverkets registrering och sedan ska mitt bolag vara igång. Har läst på väldigt mycket innan detta, men känner mig fortfarande lite vilsen i djungeln. Lite råd från erfarna hade varit mycket uppskattat!

Lite grundinformation

• Företaget är inom mjukvarubranchen
  • Endast jag som kommer verka i företaget i närtid
  • Har heltidsanställning på annat företag, så aktiebolaget är sidoverksamhet tills att jag ser att det funkar (arbetsgivare har godkänt startandet av företaget)

Mina frågor:

1. Jag köpte en domän när jag fick godkänt av banken utav rädsla att någon skulle läsa de offentliga dokumenten och köpa domänen innan mig. Domänen köptes med mitt eget kort och gäller i ett år. Är det okej att jag bara överlåter domänen till företaget, och att företaget betalar nästa dragning, eller måste detta bokföras på något sätt?

2. När man köper domäner och andra digital tjänster från andra EU länder, tillkommer även 25% moms på dessa saker? Så om jag köpt något som på fakturan kostade 12 Euro, ska jag kalkylera momsen på dragningen från kortet eller aktuella valutakursen?

3. Bokföring är väl det som skrämmer många, och även mig. Som tur är tror jag inte att mina utgifter kommer vara många eller stora, utan kommer främst vara diverse domäner för produkter jag utvecklar samt några utgifter från tjänsteleverantörer (i mitt fall Google Cloud Platform). Har kollat runt lite på olika tjänster som Fortnox eller Bokio, men vet inte riktigt vad som är “bäst”. Har inget emot att sätta mig in det hela - bara jag vet var jag ska kolla. Några tips från någon med erfarenhet?

Det är de frågor jag har för tillfället, tack så mycket för hjälpen!

Är det inköpt efter bildande datum kan du ju bara se det som ett eget utlägg som bokförs som en skuld du kan betala tillbaka till dig själv. Annars måste du nog sälja det till bolaget. Kan inte riktigt hur det här fungerar men kan säkert någon annan.

Det beror på. Ibland har bolagen svenska filialer och kan fakturera i SEK. I så fall kommer moms att läggas på som du kan dra av. I annat fall behöver inte momsen läggas på. Däremot behöver du ändå ta hänsyn till den när du bokför kostnaden men det här sköter ofta bokföringsprogrammet per automatik.

Fortnox och Visma har bra rykte. Jag valde Visma för att få tillgång till deras forum. I princip alla nybörjar-frågor inom bokföring är redan ställda där men om man mot förmodan har en fråga som man inte kan hitta svaret till, får man oftast snabbt svar av någon kunnig skribent.

1 gillning

Ser ut som att inköp som gjorts efter bildande datum (vilket är fallet för mig) kan bokföras som utlägg, så jag gör på det sättet. Tack!

Jag kör Bokio. Flyttar du över pengarna dit och använder deras kort så betalar det sig självt. Går säkert spara mer genom andra konton och kort men är väldigt smidigt att slippa flytta runt pengar och så bokför Bokio en del saker själv.