Hej! Jag skulle vilja rådfråga lite kring arbetsmarknaden och AI. Jag fundera på att läsa till jurist men är lite orolig för hur AI kommer kunna ersätta många jurist tjänster. Hur tror ni att arbetsmarknaden för jurister kommer vara om ca 5 år i takt med att AI utvecklas?
(hoppas detta är ett okej ämne att diskutera, tänker att yrkesval och arbetsmarknaden i största grad har och göra med både privatekonomi och livskvalité.
än så länge är de inte i närheten tillräckligt bra för att ersätta rakt av. dvs ngn måste fortfarande tolka och instruera. Och de juridiska snåren blir generellt allt värre.
Mycket av det tråkiga kommer nog försvinna. Men det betyder att juniora förmodligen påverkas. Beror på, jurister har tidigare jobbat extremt mycket. Borde kunna ändras till mer drägliga tider men svårt att ändra en hel industri. Tror bara någon på typ legora har bra svar här.
Är inte jurist men de få gånger jag haft behov av en skulle det inte kunna ersättas av AI, och det var ändå inga svåra saker. Däremot hjälpte mig AI/google att läsa på lite innan så jag kunde ställa bättre frågor, ungefär som många gör innan de går till läkaren.
Juridik är definitivt ett av de områden där AI kan ersätta en stor del av det arbete som jurister gör i dag. Jag tänker på till exempel dokumentanalys, research, att hitta och förstå lagtexter och rättspraxis, jämföra formuleringar och ta fram utkast till avtal eller yttranden. Perfekt för en språkmodell!
Jag hade själv stor nytta av AI när jag hjälpte en närstående i en tvist med Försäkringskassan. AI var ett mycket effektivt stöd i att analysera beslutet och förstå regler och hjälpa till med formuleringar. Vi lyckades få beslutet ändrat.
Det finns en uppenbar risk att vi i framtiden får ett stort överskott av akademiker där stora delar av arbetet kan automatiseras.
Jag skulle också säga att många gånger är värdet med högskola att man lär sig att lära sig saker (+ att man får massa andra kompetenser + nätverk). Så jag skulle inte varit rädd för att hoppa på en jurist-utbildning om det är ett ämne som intresserade mig.
Får vi rätt om AI så kommer det påverka alla yrken och upplever inte att just juristyrket skulle påverkas mer/mindre än andra “hjärn”-jobb.
Jag är jurist och har arbetat ca 10 år sedan examen. Jag skulle nog inte rekommendera det för mina barn. Det utbildas fler och fler jurister för varje år samtidigt som konkurrensen hårdnar om de jobb som finns och med AI på intåg kan många instegsjobb försvinna på sikt. De flesta jurister hamnar inom offentlig förvaltning och där kommer det nog finnas en större tröghet innan AI tar arbetsuppgifter men det kan nog komma även där på längre sikt.