Hej, jag har nyligen startat ett företag där jag hjälper människor att få konkreta resultat i spanska, med fokus på att kunna prata och förstå i praktiken, inte bara teori.
Företaget är nu igång och godkänt av både bank och Skatteverket, och nu är mitt fokus att få in mina första kunder.
Jag har börjat marknadsföra mig via sociala medier och testat enklare metoder som visitkort, men jag känner att det finns mer effektiva sätt att nå ut som jag själv inte nödvändigtvis visste fanns.
Därför söker jag konkreta tips från er som har erfarenhet av att bygga upp en kundbas från grunden. Vad hade ni själva gjort i min situation för att få in de första kunderna?
En övergångslösning kanske kan var att hyra ut sig som lärare eller lärarvikarie till skolor. Då kanske i första hand friskolor som inte behöver följa lagen om offentlig upphandling utan köpa köpa från vilka företag de vill.
Jag glömde nämna det, har varit privatlärare i 10 år för ett annat företag och jobbar extra ibland på en gymnasieskola som vikarie i spanska. Men känner mig vilsen för jag frågade rektorn och hon sa nej, att jag inte får marknadsföra mig i skolan.
Det är stor skillnad på att marknadsföra privata tjänster av vanligt slag och att försöka sälja tjänster privat inom områden där det offentliga har en stor närvaro.
I länder med mindre av offentliga tjänster är privat vuxenutbildning något normalt medan det i Sverige har mycket begränsad utbredning.
Ska man lyckas i Sverige handlar det antingen om att undervisa på t.ex. studieförbund (ofta dåligt betalt) eller att sälja nischade tjänster till mer kapitalstarka köpare.
Superprof är den site man kan erbjuda tjänster privat. I Sverige betraktas den som närmast oseriös. I andra länder är den mer att jämföra med Uber eller Airbnb.
Ytterligare en intäktskälla kan vara att bli översättare eller tolk, även om jag förstått att det är dåligt betalt. Så det kanske mer skulle vara ett komplement än kärnverksamhet i företaget.
Testa starta konton på sociala medier och lägg upp intressanta/roliga klipp. Engagera dig i kommentarerna på andras inlägg. Detta lär ta lång tid att bygga upp.
Försök hitta företag som finns i eller vill expandera till spansktalande länder och sälj in dig som hjälp?
Teama upp dig med bolag som redan idag säljer kurser i spanska?
Har du resonerat med AI btw? Känns som en väldigt bra topic att bolla om… slängde in ditt ursprungliga inlägg i Gemeni och fick några intressanta svar. Bollar du mer där kan den ta fram mycket av den action-plan du behöver för respektive del du tror på också
1. Skapa “Founding Members”-erbjudandet
Ingen vill vara den första testkaninen, men alla vill vara en “Early Adopter”.
Agera nu: Identifiera 5 personer i ditt nätverk (eller via lokala Facebook-grupper) som får en kraftig rabatt i utbyte mot en video-recension och ärlig feedback.
Varför: Socialt bevis (Social Proof) är hårdvaluta. Du behöver konkreta citat som säger: “Innan lektionen vågade jag inte prata, nu har jag bokat en resa till Madrid.”
2. Niche Down (Hitta en specifik vinkel)
"Spanska för alla" är svårt att marknadsföra eftersom det är för brett. Prova att rikta in dig på en specifik smärtpunkt:
Affärsresenären: Fokus på förhandling och middagsetikett.
Husägaren i Spanien: Fokus på hantverkarkontakter, myndigheter och grannar.
"Sista chansen"-studenten: De som ska göra ett prov eller flytta snart och har panik.
Tips: Det är mycket lättare att bli “experten för husägare i Alicante” än att vara “ytterligare en spansklärare”.
3. Strategiska samarbeten (B2B2C)
Istället för att jaga en kund i taget, hitta någon som redan har 100 av dina drömkunder.
Mäklare med fokus på Spanien: Erbjud dem att inkludera en “Kom igång-kurs” i deras välkomstpaket för köpare.
Lokala padel-klubbar: Padel och Spanien går hand i hand. Fråga om du får hålla ett kostnadsfritt 30-minuters “Padel-spanska”-webbinarium för deras medlemmar.
4. “The Free Value Loop”
Visitkort i all ära, men de utbildar inte kunden.
Skapa en Lead Magnet: En PDF eller kort video med titeln: “De 5 meningarna som räddar dig på en spansk restaurang (och hur du uttalar dem som en lokalbo)”.
Distribution: Dela denna i relevanta grupper (t.ex. “Svenskar i Spanien” eller reseforum). För att få guiden behöver de ge dig sin e-postadress. Nu har du en lista med varma leads.
5. Direkt outreach på LinkedIn/Facebook
Sök efter nyckelord eller delta i diskussioner där folk uttrycker frustration över språket.
Gör så här: Istället för att sälja direkt, svara på deras frågor. “Jag såg att du kämpar med skillnaden mellan Por och Para. Jag gjorde precis en kort lathund för det, vill du ha den?” * När de tackar och tar emot guiden har du öppnat dörren för en naturlig konversation om dina tjänster.
Ja, att utbilda sig till översättare är nog ingen framtidssäkrad plan, men för den som redan är utbildad kan det nog fortfarande finnas jobb, särskilt om man skaffar sig auktorisation hos Kammarkollegiet och jobbar med översättning av juridiska dokument och annat som kräver hög precision och används som bevis av olika slag. Men jag menade det som ett komplement till kärnverksamheten, inte något att bygga ett helt företag på.
Du behöver synas (på rätt ställen), dels för att ge en bild av att du (ditt företag) är större än vad det är (utan att ljuga), samt visa ett flertal saker som stärker förtroendet för “din grej”:
vad du erbjuder och hur man uppnår sina mål (distans, på plats, snabbkurs, läxhjälp eller långsiktigt lärande)
vad du redan gjort (kundcase), kräver visserligen att du redan har kunder. Du ska få andra att säga att du är bäst.
hur man tar kontakt/signar upp - det ska vara lätt att välja dig.
Det är ganska enkelt idag att skapa en professionell sajt med några info-sidor och kontaktformulär (och i framtiden kanske betallösningar för att signa upp olika “kurser”).
Fundera på vad din målgrupp söker efter på nätet, “Jag vill lära mig Spanska“ etc.. Kommer ditt företag upp utan att scrolla till sida 2, och på olika söktjänster? Ta hjälp av någon som kan optimera dina texter för att synas.
Sök på linkedin efter “kundcase“ för att få reda på mer om det.
Börja med en Linkedin-profil för ditt företag (förutom din privata profil ), skapa ett nätverk som hjälper dig. Inte för att “många kontakter“ skulle vara något, men rätt kontakter är ett stöd, visar att du är att lita på.