Rädslan att starta företag

Hej! Jag har tänkt på en företagsidé till framtiden som jag vill få lite feedback kring.

Ett av mina största intressen är språk, jag har pluggat i Costa Rica och pratar flytande spanska, så jag tänkte att jag skulle kunna ha nån form av språklektioner/kurser på nätet.

Grejen är att det finns redan plattformar för sånt, så är det då värt att göra det i ett företag med allt vad det innebär? Fördelen som jag ser det är att jag inte är bunden till den plattformen jag istället skulle använda, att jag kan göra det mer på mitt sätt. Jag tänker att man lär sig mycket som man missar om man använder nån tjänst.

Men samtidigt måste man också få folk att hitta till företaget och få dem att anlita mig, vilket känns mycket svårare när man egentligen bara skulle kunna ladda ner en app som redan finns. Jag tänker inte att jag ska tjäna miljoner, men jag är rädd att jag kanske ger mig in i nånting som bara blir mycket att göra och sen inte får ut nånting.

1 gillning

Börja med att skaffa en bra grund av kunder via typ Fivrr. När du vet att det funkar startar du företaget

Kan bli lite svårt rent spontant med tanke på att det redan finns x antal miljoner människor som kan spanska och troligtvis kan tänka sig att jobba billigare än dig. Kanske du behöver nischa dig mot att lära svenskar spanska? En bekant till mig lärde ut portugisiska till intresserade och hittade flera nya kunder via att det spred sig när första kunderna vart nöjda, detta var dock i person.

Är du med i ett nätverk som fiver eller liknande så når du ut till fler än om du gör en hemsida och hoppas folk hittar dit, men de tar också en andel…

Intressant, jag tänkte tvärtom att det kanske var för smalt? Samtidigt skulle jag konkurrera med så många fler om jag skulle göra det på engelska.

Ta ditt företagande som en passion i början eller en ren hobbyverksamhet, börja litet och låt verksamheten växa på egenhand.
Dina affärs nischar kanske hade kunnat vara att lära ut svenska till spansktalande personer och spanska till svensktalande :).