Om man får gissa var det nog 0 eller 1 % skatt på inkomst utanför Georgien som lockade
Blivit populärt ställe för många digital nomads
Tror du missförstod mig. Varför inte fortsätta med e-handel men med någon produkt du tycker känns kul och som funkar långsiktigt istället? Du kan ju uppenbarligen många delar kring att driva en sån verksamhet
Vi är båda helsvenskar och har inga rötter utomlands). Min sambo hade aldrig rest dit tidigare och bara “hängde med” efter att ha passat hunden flertalet gånger jag åkt dit tidigare.
Vi bokade två enkelbiljetter till Tbilisi och kom fram ca 06.00 på morgonen. I väntan på att min hyresgäst skulle flytta ut från den lägenheten vi skulle bo i hyrde jag mitt standard to-go hotell i utkanten av Tbilisi. Denna delen av staden är en mindre glamorös del..
icke asfalterade gator, lösdrivande gatuhundar och hus likt de i Dagestan). Men själva boendet är fantastiskt och Väldigt prisvärt!![]()
Väl framme i Tbilisi såg jag på min sambos blick att hon ifrågsatte i stort sett hela sitt liv och vad hon tagit sig an vid vår ankomst - Så jag erbjöd mig att boka en Bolt till det område vi faktiskt skulle bo i.. Ca 30 minuter senare stod vi i centrala Tbilisi varpå sambon bröt ut i gråt och insåg/berättade om att hon vart sjukt orolig för det området vårt hotell låg i och trodde hela Georgien var ett U-land ![]()
Det bor ca 100 Svenskar i Tbilisi och vi har en WhatsApp-grupp där vissa är aktiva, det finns även ett riktigt trevligt ställe som heter “FIKA” i Tbilisi som grundats av av en Svensk/Georgier). Deras kanelbullar är kanon när man fick hemlängtan till Sverige.
Jag var intresserad av fastigheter och researchade/reste till både Kambodja, Georgien, UAE och bestämde mig för Georgien då priserna i Tbilisi var en bråkdel av närliggande länders huvudstäder såsom Yerevan och Baku. Tror priserna var 1/2 eller t.o.m 1/3 av deras priser - Som nu korrigerat sig och ligger mer i linje med grannländernas bostadsmarknad.
Det var verkligen en otrolig upplevelse att få spendera tid där och vi saknar det ofta.. Diskussioner har ägt rum hurvida vi vill stanna kvar eller flytta till Spanien men det sistnämnda är väldigt oslagbart ![]()
För bosättning ja, men fastighetsinvesteringarna hade redan påbörjats innan jag drog fördel av detta).
HK-bolag med bosättning i Georgien ger 0% VAT, 0% personal income tax och 1% corporate tax med en låg kringkostnad om man t.ex. jämför med Cypern/Malta eller andra upplägg).
Har long-term residence permit som även kallas för “investor visa”, förnyar det en gång efter 5 år och därefter blir man berättigad till Georgiskt pass som bl.a har visumfria resor till Kina. Sedan visumfriheten infördes mellan Kina/Georgien har antalet Asiater i Tbilisi ökat med säkert några tusen %..![]()
Har tänkt på det mycket och det lockade att göra något liknande från antingen Georgien/Asien.
Jag vill gärna kunna leva i Spanien då jag blivit förälskad i klimatet och så många saker som finns här, samt att det ligger nära till familj/vänner med en flygresa på 3,5h).
Köpkraften är ganska stor i Spanska kuststäder och jag vill gärna prova något lokalt som kan bli självgående och framför allt skalbart i 10+ år)
Låser tråden då trådstarten är AI genererad, vilket bryter mot forumreglerna.
@Zappat du är välkommen att kontakta mig eller någon annan moderator så låser vi upp när du gjort ett mer personligt inlägg.