Det här är mitt första inlägg i forumet och jag har verkligen tyckt att det varit otroligt kul att följa alla olika FIRE-resor här inne. Nu tänkte jag dela med mig av min egen – och kanske få lite nya perspektiv på vad nästa steg kan vara?
För ungefär 16 år sedan bodde jag på ett HVB-hem. Kort därefter, som 17-åring, flyttade jag till min egen lägenhet med hjälp från socialtjänsten.
Idag ser livet väldigt annorlunda ut.
Det har varit både en rolig och stundtals tuff resa, men en sak som hängt med under större delen av vuxenlivet är mitt intresse för ekonomi och företagande. Jag har alltid varit väldigt sparsam och sedan jag började arbeta har jag konsekvent försökt investera 70–80 % av min lön.
Jag bodde i ettor under många år och höll mina privata kostnader relativt låga. För mig har det varit ganska naturligt att tänka långsiktigt och hellre bygga kapital än att höja livsstilen i takt med inkomsten.
Ett annat perspektiv på livet
För ungefär två år sedan tog jag och min sambo ett ganska stort steg och flyttade tillsammans med vår hund till Tbilisi, Georgien.
Vi spenderade cirka sex månader där och därefter sex månader i Alicante, Spanien.
Det var framför allt tiden i Spanien som förändrade mitt perspektiv.
Tidigare brukade jag vakna med tanken:
“Hur ska jag tjäna pengar idag?”
Efter månaderna i Spanien började en annan tanke dyka upp allt oftare:
“Tänk om vi faktiskt skulle kunna bo här?”
Det är en tanke som återkommit många gånger sedan dess.
Företagandet
Jag har alltid varit fascinerad av företagande och har förmodligen startat ett hundratal olika projekt genom åren. De flesta blev aldrig särskilt framgångsrika – vilket jag antar är en ganska normal del av entreprenörskapet.
Men runt 25-årsåldern började en av mina e-handelsverksamheter ta fart på riktigt.
Jag valde därefter att flytta både mig själv och bolaget till ett annat EU-land och utvecklade verksamheten vidare till en DS-verksamhet med bolagssäte i Hongkong.
Det har varit en väldigt lärorik resa, men verksamheten håller nu på att avvecklas av olika anledningar.
Och det är faktiskt där jag befinner mig idag.
Vad händer nu?
Jag har precis köpt en lägenhet med havsutsikt i Spanien och räknar med att det tar ungefär ett år att avveckla verksamheten helt.
Därefter funderar jag på att ge mig själv 6–12 månader där jag helt enkelt njuter av livet, utan att känna pressen att omedelbart starta nästa projekt.
Samtidigt känner jag mig själv tillräckligt väl för att veta att jag förmodligen kommer att börja kika på nya verksamheter ganska snabbt. ![]()
Jag har redan några idéer i bakhuvudet som t.ex. en self-service laundromat eller att gå in i fastighetsbranschen som en stor del av alla Skandinaver i Spanien gjort).
Min ekonomiska situation idag
Ålder: 33 år
Målsättning: Sluta arbeta någon gång mellan 35–45 år, beroende på hur utvecklingen ser ut.
Fastigheter: ca 10,5 MSEK
Likvida medel avsatta för bostadsköp i Spanien: ca 1,4 MSEK / 126 000 €
Bankmedel: ca 1,2 MSEK
Bostadslån: ca 1,25 MSEK
Term deposits: ca 550 000 SEK
Ränta på term deposits: ca 9,5 %/år efter skatt
Fastigheterna genererar idag cirka 46 800 SEK/mån i inkomster.
Av detta sparas ungefär 27 500 SEK/mån.
Jag räknar dessutom konservativt med en värdeökning på fastigheterna om cirka 6 % per år, vilket motsvarar ungefär 49 500 SEK/mån i teoretisk värdeökning.
Historiskt har fastigheterna presterat över 10 % per år, men jag väljer att använda 6 % i kalkylen för att vara försiktig.
Totalt kapital: cirka 12,4 MSEK.
Vad hade ni gjort i en liknande situation?
Det är egentligen här jag är mest nyfiken på era tankar. Hur hade ni tänkt kring de kommande 5–10 åren?
Hade ni:
- fokuserat på att bygga ännu större kapital innan ni trappar ner?
- försökt leva mer eller mindre helt på de passiva inkomsterna?
- flyttat permanent till ett billigare land?
- fortsatt starta nya företag, men bara när något känns riktigt intressant?
- eller gjort något helt annat?
Jag är också väldigt nyfiken på hur andra här inne har tänkt kring balansen mellan att fortsätta bygga kapital och faktiskt börja använda det man byggt upp.
Jag hoppas även kunna lära känna fler personer här inne som befinner sig någonstans på samma resa. Så om du själv är inne på FIRE, driver företag, investerar i fastigheter eller bara vill bolla idéer och erfarenheter – skriv gärna en kommentar eller skicka ett PM.
Ser fram emot att höra hur ni hade resonerat! Kanske går även du i flyttankar till Spanien?
Ålder vid trådstart: 33 år
Vänliga hälsningar,
A.S