Från nyexaminerad och föräldraledig till ny tjänst - en månad utan inkomst?

Halloj forumet!

Försöker måla upp scenariot jag nu befinner mig i.

Jag tog i början av sommaren examen, har under sommaren varit föräldraledig och började i september nytt jobb. Allt med jobbet är frid och fröjd, men det är inkomsten jag funderar kring. De dagar jag jobbar nu i september månad ska jag själv fylla i och klarmarkera i företagets datasystem i början av oktober, för att sedan få utbetalda i slutet på oktober.

Rätta mig om jag har fel, men det betyder väl att jag inte har någon inkomst nu i september?

Följdfråga: vad kan jag göra för att få till inkomst denna månad? Tänker utöver att be om ”tidigare betalning” från chefen? Pengar från försäkringskassan eller A-kassan är ju uteslutet, då jag kommer jobba hela september månad. Är f.ö fackligt ansluten om det har någon betydelse.

Dela med er av er kunskap - hur kan jag göra?

Tack!

Om du har fast månadslön borde du få lön för september nu i september. Är du timanställd brukar lönen komma månaden efter att timmarna gjordes. Så har det i alla fall varit på alla arbetsplatser som jag har varit på.

De allra flesta arbetsplatser med fast anställda på månadslön ger lön innevarande månad. Vad som gäller i ditt fall är enkelt löst: fråga!

Avvikelser kommer dock månaden efter.

Alltså (givet att du har lön innevarande månad):

September: full lön från datumet du började.
Okt: full lön för oktober minus avvikelser från september.

1 gillning

Alright, jag hänger med. Men mer bakgrund av att jag är nyexaminerad utan arbetslivserfarenhet inom branschen är tjänsten till en början en provanställning första sex mån. Påverkar det något?

Jag har varit med om att börja typ 23e med provanställning och ändå få lön 25e (offentlig sektor). Även börjat 20e med tillsvidaranställning och fått lön månaden efter för att administrationen inte hann med (privat sektor). Precis som nämnts tidigare bör du fråga och det redan imorgon för att eventuellt ha en chans att få det löst.

1 gillning

Visst brukar det finnas ett brytdatum, säg för att lämna in reseräkning och kunna få ersättning utbetald samma månad. Jag tänker att det kanske är något sådant som gör att de inte har fått in TS i sitt system före ett visst datum och då kommer lönen först nästa månad.

Tack för alla svar!
Tilläggas bör även att vi har ett system där man klarmarkerar, Agda, sina tider från månaden som precis tagit slut senast den 5:e varje ny månad. Med det i åtanke är det rimligt att lönen inte kommer förrän kommande månad, men är det rimligt att man påbörjar en ny tjänst och inte får sin första lön förrän efter… 7-8 veckor?

Dock har jag sparade pengar och sitter absolut inte i sjön ekonomiskt, utan kommer klara mig bra. Men jag tänker på de utan sparade pengar som börjar nytt jobb - klarar de sig första månaden med 0 inkomst?

Märkligt.

Edit: ska givetvis kolla med lön på måndag och bena ut detta.

Hos oss kom alltid lönen innevarande månad, sedan justeras VAB, sjukdagar, semester, OB och annat lull-lull månaden efter. I 99,9% av fallen har man ju tjänat mer än vad eventuella avdrag blir.

Jmfr nu när jag precis slutat så har jag ändå en löneutbetalning och lönespecifikation kvar eftersom vårt system inte riktigt fixade det här med uppsägning (det var väl nå’n överbetald konsult som kodat).

Men lönekontoret/-personen har koll så bra att du kollar med dem. :+1:

Visst kan det vara så. Tror att fråga är det bästa.

1 gillning