Fredagens börsfall! 10 oktober 2025

Hej!

Då var Trumpeten igång igen! :face_with_symbols_on_mouth:

Så dags att röra om och ställa till det i börsvärlden igen! Jag som är nära och hamna runt 0% iår. Men där gick man väl bet! :flushed_face::grimacing:

Men som många säger:

Sitt lugnt i båten! :oncoming_fist:t2:

Kom även i skrivande stund på att man kan säga:

Håll i, håll ut! :oncoming_fist:t2:

God lördag gott folk! :sun::smiling_face:

Med vänlig hälsning, Patrik

6 gillningar

Köp mer, ta lån!

8 gillningar

31 000 USD tappade jag. Kan vara rekord. Kan bli blodigt framöver.

Är det ändå bäst att sitta stilla i båten tror ni?

2 gillningar

Alltid trevligt att sitta i båten. På måndag kan han ju säga att vi tar bort alla tariffer ichndu får 2 siffriga uppgångar.

3 gillningar

Ja, sitt i båten och håll i dig i masten. Den muppen kan ändra sig redan i helgen. Så länge ingen pratar om the terrific guy så är Tangerine Dictator nöjd.

11 gillningar

Likt Odysseus som surrade fast sig vid masten för att lyssna på sirenernas skönsång:)

8 gillningar

Axelryckning? Gick från all time high till en fortfarande sjukt hög nivå. Känns mer som lite skak.

Säkert många retail som tänker “det är annorlunda denna gången” och “jag vill inte hålla svartepetter”.

Det är som vanligt igen snart och om tre fyra år så kommer denna “blipp” inte gå att se i översiktsgrafen.

23 gillningar

Vilken gång är det annorlunda?

Hvergang!

För att parafrasera den klassiska Tuborg-reklamen.

6 gillningar

Trist, tänkte jag, eftersom jag måste ta ut pengar för att betala skatt snart. Men så såg jag att det ändå är +0% över den senaste löpande månaden och +6% över det senaste löpande kvartalet (mätt i €), så då kan jag ändå vara nöjd med att ha låtit pengarna ligga investerade under tiden.

7 gillningar

Om Trump ska hålla på så här hade det varit önskvärt att han time’ade sina uttalanden som skapar tillfälliga börsdippar :chart_with_upwards_trend: :chart_with_downwards_trend: :chart_with_upwards_trend: :chart_with_downwards_trend: till följande datum:

• 1 Januari
  • 1April
  • 1 Juli
  • 1 Oktober

så det genomsnittliga värdet av ISK’n blev lägre inför ISK-skatteberäkningen…

38 gillningar

Fortfarande fascinerad hur fort det går ner. . 3% på några timmar det är ENORMA pengar.
Lär fortsätta ner ett tag nu. . nån skriker “varg” o alla följer..

Efter “liberation day” (retardation day som vissa säger) så satsade han en massa tid på att försöka backtracka och få till en trade deal. Vad ska han göra nu utan att tappa ansiktet (som han ser det)? Eller kommer man behöva stå ut med nya charader om en ny fake deal?

Säger inte att det inte kommer bli TACO, men högst oklart hur det ska gå till…

1 gillning

Än så länge har det inte rasat tillräckligt för att löst krut ska användas. Annars är modellen att köpa mer när det dippar inte så dum.

5 gillningar

Jag föreslår att du loggar ut och umgås med familjen istället. :hugs:

1 gillning

En viktig pusselbit som många verkar ha missat är att det här hände på en fredag. Och vad har det med saken att göra? Jo då äter man TACOs.

TACO-fredag helt enkelt :slight_smile:

(Ett inte helt seriöst inlägg)

14 gillningar

En mycket dum fråga (är ny på det här), men var ser jag dagsaktuella fondpriser? Var just inne på mitt isk (Handelsbanken) och där ser jag 9/10 som sista datum för Länsförsäkringar Global Index och grafen pekar uppåt. Det blir ju totalt fel om jag utgår från detta när jag vill avgöra om jag ska sätta in mer pengar eller inte…

2 gillningar

Håller helt med, störra drawdowns i kronor och dollar än värsta dagen i Covid crashen eller FTX flash crash

1 gillning

Vi var 14 tkr från att komma över en ny milstolpe i Avanza. Nu för tiden försöker vi fira lite mer och dessa milstolpar är bl a något vi firar. Köpte champagne som låg på kylning sen i måndags sen såg man nyheterna i fredags. Knäckande :pensive_face:

14 gillningar

Sitter kvar i båten.

1 gillning

Beroende på fond och situation så uppdateras fondkursen antingen samma kväll eller dan efter eller vid helger och stängda börser kan det ta upp till en vecka då handel inte sker. Till exempel stängs börser av i Kina en vecka åt gången vid deras stora helger och då sker inga uppdateringar på NAV medan det är stängt.

Dock ska du inte köpa fonder baserat på dagspris och speciellt inte genom att kolla på NAV för en enskild dag. Du får inte det priset även om du kollar då du får priset efter nästa dags handel. Då man bör vara långsiktig med fonder så är det inte dagspris du ska gå efter utan andra parametrar.

2 gillningar