Frejvid, någon som testat?

Jag använder Frejvid och är nöjd hittills. Det är enkelt att komma igång och man kan skapa fina portföljer även från låga sparbelopp.

Jag har kikat lite på deras förslag på allvädersportfölj men jag gillar den inte alls. Den följer inte någon traditionell variant på allväders som jag vet om.

T.ex så består aktiedelen av sådant som jag på sin höjd skulle ha i en lekportfölj med blockchain och private equity och riskkapitalsbolag.

Tittar man på räntedelen så är majoriteten i företagsobligationer vilka har alldeles för hög korrelation till aktier. Enligt mig borde fokus i räntedelen ligga på långa amerikanska statsobligationer och realräntor.

Råvarudelen består av guld och platinum men enligt mig borde det vara mer guld samt lite blandade råvaror. De har även lagt till fastigheter vilket jag inte tycker hör hemma i en klassisk allvädersportfölj.

Dock, så är portföljen bättre än inget sparande alls såklart. Men jag skulle hellre sätta ihop en egen portfölj än de färdiga förslag som Frejvid har tagit fram.

Såhär ser min egna mellanriskportfölj ut:
40% aktier
40% räntor
20% guld och råvaror.

Här kan du se exakta innehav och fördelning i min portfölj.

4 gillningar