Jag börjar arbeta (anställd som konsult i 6 månader med chans till överrekrytering) i Uppsala i slutet av september.
I och med att anställningen är beroende på (om jag blir erbjuden tillsvidaretjänst eller avslutar uppdraget där i mars) är jag osäker för att köpa något. Såhär tänker jag, + och -:
Jag har pengarna för en kontantinsats
Uppsala är en stad som fortsatt kommer ha höga krav på bostäder åt studenter
Jag vet inte om jag kommer att bo kvar där om jag inte får behålla jobbet i mars.
Jag ogillar att använda 70-80% av mitt insparade kapital för det.
Hur tänker ni? Vi är ett par som flyttar in där min sambo har en fast anställning men inte kan betala 6-9000kr/månaden om jag blir arbetslös.
Fixar ni en hyresrätt hade jag tagit det tills ni vet ifall ni ska stanna. Efter den korta tiden säljer ni nog för ungefär vad ni gav. Efter mäklararvode tror jag inte ni gör någon vinst att tala om. Vidare behöver ni kludda med visnignar, tillträde etc. Hyresrätt är bara att säga upp och dra.
Jag skulle försöka hitta något i andra hand. Borde gå att hitta något som sträcker sig ett år åtminstone. Då får ni lite tid att bekanta er med staden också om ni inte bott där tidigare.
Om du bara tror dig bo kvar i 6 månader skulle jag utan tveka använda mig av en hyreslägenhet. Det är otroligt mentalt påfrestante att leta någonstans att bo och höga köp/säljkostnader, så på 6 månader är det troligt att du kommer gå back. Utöver de risker du har att det är något kasst med huset/lägenheten du köper som inte upptäcktes vid visningen. Minst 5 år skulle jag rekommendera att ha “troligt” tid att bo för att köpa.