Boende i Stockholm

Jag är 25 år gammal och har nyligen, precis som många andra, flyttat upp till Stockholm för arbete efter mina Universitetsstudier. Sedan en månad tillbaka hyr jag en lägenhet i andra hand för 13 000 kr / månad då jag inte hittat något förstahandskontrakt och inte ville köpa en lägenhet innan jag lärt känna staden lite för att veta vart jag skulle vilja bo. Redan en månad in märker jag dock hur jag stör ihjäl mig på den höga hyran. Överväger således om det är en bättre idé att köpa en lägenhet. Jag är lyckligt lottad och kommer ha tillgång till en kontantinsats som möjliggör att jag kan lägga mig på en belåningsgrad mellan 50-70% beroende på om jag vill välja en lite mindre lägenhet (1a) eller en något större (2a) som jag då kan bo i längre. Vad jag är livrädd för är priserna i Stockholm och den stora “kraschen” som alla bävar inför. Hade inte känts bra / kul att se priset falla ner i källaren 12 månader efter köp. Hur resonerar ni kring boende i Stockholm? Är det värt att betala galet mycket för andrahandshyra eller ska man köpa något och hoppas på det bästa? Vad tycker ni är en rimlig månadskostnad för boende vid köp? All feedback input uppskattas!

Det var en rätt hög hyra men inte ovanligt för en andrahandslägenhet på kort varsel. Kanske det går att få en iaf lite billigare hyreslägenhet (tom förstahandskontrakt) i nybyggt hus lite utanför tullarna med relativt kort kötid? Generellt blir det billigare desto längre ut från centrum man kommer, men förstår att du som nyinflyttad vill bo centralt.

Men jag tycker du ska fokusera mer på hur länge du tror att du vill bo i Stockholm än att försöka tajma bostadsmarknaden. Den går upp och ner och det beror på en otrolig mängd faktorer så det går inte att förutse. Lika gärna som en krasch kan det bli hyperinflationen där alla reala tillgångar (så som bostäder) ökar mycket i värde. Hur är din kontantinsats placerad idag? Men som sagt, det är inte detta du ska fokusera på, för det går ändå inte att förutse.

Så ja, det är värt att betala galet mycket för andrahandshyra om det är en kort period där du lär känna staden. Men tänker du sedan att du kommer bo där under överskådlig framtid skulle jag köpa en bostad, alternativt hitta en billigare hyresbostad. Tänk också på att det kostar lite att flytta (t.ex. mäklararvode), så du bör nog vara hyfsat säker på att du kommer bo några år om du ska köpa en lägenhet.

Ja som nyinflyttad och ung är det ju väldigt roligt att bo centralt men det betalar man ju för som du skriver. Gällande hur länge jag stannar i Stockholm är ju självklart svårt att estimera som nyinflyttad men min nuvarande tjänst löper på minst två år så det är absolut kortaste perioden. Om jag efter denna tid känner att jag trivs kommer jag med stor sannolikhet stanna i ytterligare några år. Kontantinsatsen har jag ej tillgång till innan bostadsköpet då den kommer från en anhörig men jag misstänker att avkastningen på den i dagsläget är begränsad, potentiellt placerad på sparkonto.

Har försökt att hitta privata hyresvärdar med separat kö för att kunna få tag på ett förstahandskontrakt men har tyvärr ännu ej fått något svar från mina kontakter med dem. Som du skriver är det ju däremot helt klart roligast att bo centralt som ung och nyinflyttad! Gällande tidsramen har jag en fast anställning som minst kommer löpa i 2 år, ett så kallat graduate program. Jag kommer därmed minst vara här i två år men sannolikt längre än så förutsatt att jag inte hatar det. Kontantinsatsen har jag i dagsläget inte tillgång till. Anhörig som har den men jag skulle gissa att den ligger placerad på någon form av lågrisk konto t.ex. sparkonto med lite ränta.