Jag bor i en mellanstor stad i norra Sverige, och kommer bo här ca 6 år till. Därefter kommer jag flytta till Stockholm för att bo tills vidare. Det jag funderar på är vad är smartast att göra av dessa alternativ:
köpa en billig bostad där jag bor nu för att sänka månadskostnaden och spara ihop ett större kapital på 6 år. Kommer innebära inte en “najs” lägenhet men beboelig och ok, kommer kunna spara ihop en stor insats.
köpa en dyrare lägenhet där jag bor nu och ha det lite “mer najs” och kan ta hem folk osv, kommer ha samma månadskostnad som jag har nu när jag hyr med bolån osv. plus med detta är att jag kommer amortera av en del av bolånet under åren. Dessa bostäder verkar ha en bättre projektion i ökat marknadsvärde, men oklart hur mycket ev vinst man kan göra i staden. Marknaden har varit uppåt men vet inte om det finns så mycket vinst att plocka ut efter mäklaravgifter, annons på hemnet, styling osv.
Spara i ca 2-3 år till och då ha tillräckligt kapital att köpa i Stockholm och försöka hyra ut den bostaden i väntan på min flytt dit om ytterligare 3 år, kommer innebära att jag behöver bo kvar i liten hyresrätt fram till dess.
Har funderat fram och tillbaka och har svårt att landa i vad som är bäst, tacksam för input
Jag hade helt klart valt det första alternativet förutsatt att du sänker månadskostnaden för boende inräknat ev. lån. För kort tid enligt mig för att köpa dyrare när man vet att man ska flytta och man inte har en susning om vart marknaden dragit iväg när det är dags att sälja. Kan vara topp, eller så är det dal, risken skulle inte vara värd det enligt mig iaf.
Om en “mindre najs” bostad kostar samma/mer än nuvarande hyresrätt hade jag bott kvar i hyresrätten för att undvika att sänka lånemöjligheter samt låsa kapital i något så kortvarigt.
Frågan är klurig eftersom det hamnar i skärningspunkten mellan emotionellt och rationellt svar.
Jag skulle försöka sikta på att inte spekulera så mycket i en uppgång. Boende bör ses som en konsumtion. Så jag hade försökt se till att spara det som behövs för ett framtida insats i Stockholm. Sedan tänker jag även att 6 år är en ganska lång tid, mycket som kan hända på den perioden för att sänka sin livskvalitet i dessa år.
Jag skulle vara försiktig med att räkna med att det går att hyra ut en lägenhet i tre år. Många bostadsrättsföreningar har hårda krav för att kunna hyra ut, och då under begränsade tider. Köper du en äganderätt har du däremot rätt att hyra ut hur du behagar.
Angående hur bostadspriser utvecklas ska man alltid vara försiktig. Som med börsen kan det svänga upp och ned olika år. Men med det sagt så brukar bostadspriserna på aggregerad nivå röra sig nära inflationen. Om du undersöker grafen nedan kan du exempelvis se att på 20-årshorisonter så rör sig realprisutvecklingen inom cirka 5 procentenheters avvikelse från inflationen. Det innebär att du behöver ha en bolåneränta på under inflationsnivån om du ska få någon urholkningseffekt på lånet under tiden som du bor där.
Från samma rapport:
Om vi jämför olika 20-årsperioder noteras det största
reala prisfallet mellan 1976 och 1996 med 29 procent
(1,7 procent i årstakt), medan priset steg med hela 211
procent mellan 1996 och 2016 (5,8 procent i årstakt).
Jag tror det är väsentligt att komma ihåg att det finns kostnader kopplade till flytt. Dels kostar mäklare en del, sedan den fysiska flytten och en mängd inköp kopplade till den nya bostaden. Det är bra att hålla nere antalet flyttar.
Den situation där bostäder hela tiden ökar i pris är av allt att döma över. Det behöver inte betyda att priserna nu ska gå ner hela tiden men förutsättningarna har förändrats. Det tar tid innan prisförändringar slår igenom så att kunna vänta iallafall något år på att köpa bostad är sannolikt ekonomiskt smart.
Modellen att hyra ut bostad i Stockholm är inte fel, så länge två förutsättningar är uppfyllda:
Du lyckas köpa en bostad till särskilt bra pris, antingen för att du hade tur eller för att du hade möjlighet att anpassa tidpunkten för ditt bostadsköp. Den sista punkten är väsentlig.
Du planerar verkligen att bo i den aktuella bostaden.
Uthyrning av bostadsrätter är komplicerat. Ofta får man hyra ut för att jobba på annan ort men jag vet inte hur en förening normalt skulle ställa sig till att du hyr ut från början, innan du bott där alls själv. En enklare väg vore att satsa på äganderätt. Det som då skulle ligga närmast till hands är ett radhus. Det är lätt att hyra ut ett helt radhus. Man kan också hyra ut rum i radhus, om man har fler rum än man själv behöver. Det är vanligt att hitta radhus med fjärrvärme och friköpt tomt som alltså har bra driftekonomi.
Radhus är sannolikt inte det man som landsortbo tänker sig som “boende i Stockholm” men det finns annnars stora fördelar med det. Det finns exempelvis radhus i Vällingby/Spånga, Kista, Farsta eller Högdalen. Alla de områdena är sådana att det finns många objekt av liknande typ. Det går alltså att planera för att bo på ett visst ställe och marknadspriserna är tydliga. De är också belägna i Stockholms stad med bra kollektivtrafik och service. Att bo någonstans “ute på vischan” där man behöver åka bil så fort man vill handla mat eller göra någonting tror jag inte på.
Mycket kan hända på 6 år även om du kanske inte är en person med tvära kast.
Har märkt att många på forumet inte lever i nuet utan istället långt in i framtiden.
Jag hade köpt bostad i Sthlm när det är dags att flytta dit. Så se till att du har en kontantinsats den dagen kommer. Räkna baklänges och se hur mycket du kan spara och hur mycket du har nu.
Sen hade jag sett till att skaffa ett boende jag trivs med idag. Det är absolut rätt med hyresrätt i 6 år, om du trivs. Krävs det att du köper för att hitta en bostad du trivs med, så köp en. Annars finns det trevliga hyresrätter också.
Du skriver
Du ska bo där i 6 år! Det är en hel evighet😉 se till att bo så att du kan ha umgänge, trivs etc.