Här är en paragraf jag hittade från MSCI [https://www.msci.com/eqb/methodology/meth_docs/MSCI_Index_Policies_Nov_2020_Release.pdf]
The index rebalancing frequency is typically quarterly or semi-annually, but can be daily, monthly or triggered by conditions specified in the relevant methodology. Timely and consistent treatment of corporate events also occurs outside regular rebalancings.
Här är en fin plot över %EM med många datapunkter. Dvs det ändras ofta.
Vad är annars alternativet? Du kan ha en separat EM fond om du DIREKT vill ändra %EM själv. Men då behöver du väl också en separat Europafond? Vi kan ju också helt plötsligt överprestera. Helt plötsligt sitter du med 100 fonder i portföljen, en för varje land.
Den enda fördelen jag ser med att EM separat är att du kan välja om du vill 1) exkludera EM, 2) ha marknadsvikt, 3) övervikta EM. Det valet kan du inte göra med Storebrand All Countries. För det är ändå hyffsat många som vill exkludera EM pga diktaturer etc.
Och det blir faktiskt lite billigare om du köper EM separat, t.ex. 90% LF Global och 10% Avanza Emerging Markets blir några punkter billigare än 100% Storebrand.
Personligen tycker jag att man ska göra sparande så lätt som möjligt. Jag har själv bara 1 fond i portföljen.
Ang ETF:er tycker jag det blir för dyrt med courtage/spread/växlingsavgifter. Kanske i så fall använda t.ex. Frejvid som är lite billigare.