Fundering kring Portfölj

Hej!

Jag har en portfölj med cirka 300k med fördelning 100% LF Global idxnära.
Syftet med portföljen är långsiktigt sparande. Jag månadssparar cirka 3000-4000 kr varje månad i den.
En fundering.
Nu när modellportföljerna uppdateras för 2021, bör jag överväga att lägga till någon ytterligare fond i portföljen för bredare exponering?
Bör jag isåfall sälja av lite av LF Global Idxnära för att få till procentfördelningen när uppdateringen av globala barnportföljen kommer, eller ska jag bara ställa in procentfördelningen när väl den släpps på framtida sparade pengar?

Tacksam för svar!

Hej Jenkzor,

Beror helt på vad du vill ha för portfölj.
Kör du med 100% LF Global Indexnära nu och är nöjd, varför ska du blanda in fler fonder om du inte har haft fler tidigare? Isåfall ska något ha ändrats i din syn på diversifiering om du vill byta.

Om du vill göra en förändring så är dessa två alternativen de två vägarna att gå.
Om du väljer att du vill ha en helt annan fördelning på fonderna framöver så hade jag valt att fördela om hela portföljen åt det hållet samt även då ändra månadssparandet för sparande framöver.

1 gillning

Syftet med portföljen är långsiktigt sparande 10+ år.

Så om jag förstår dig rätt:
Vi säger att jag bestämmer mig för att lägga till två fonder i portföljen utöver LF Global Indexnära.
Låt oss säga att jag vill ha 90% kvar av LF Global Indexnära i portföljen och 10% i fond A och 10% i fond B.
Ska jag då sälja av 20% av mitt totala innehav i LF Global Indexnära och behålla 80%?
För att sedan investera de kvarvarande 20% i två andra fonder?

Mvh

Så kan man absolut göra. På Avanza/Nordnet finns det något som heter byt. och välja att man byter x % Lf Global -> AMF småbolag tex.

Annars så kan du bara köpa den nya fonden direkt tills du kommer till rätt fördelning. Tänk då att du åker på valutaväxlingsavgift om säljer LF Global för att köpa AMF Småbolag.

1 gillning

Antar att du menar 80% i LF Global Indexnära.

Som Darkshippo har skrivit så kan du istället använda “byt-funktionen”, så slipper du göra något mer utan allt kommer gå automatiskt.
Men ja, exakt så menade jag :slight_smile:

Hej Jenkzor,

Det är helt okej att köra endast LF indexnära. Kan dock vara klokt att placera 10% i en tillväxtmarknadsfond, så får du en helt global exponering, minst när det gäller storbolag.

Forskning säger att i det långa loppet småbolag kan hjälpa med att få bättre avkastning, andra 10% dit då om du vill.

Men som sagt, du kan väl köra bara LF, enkelt är vackert!

1 gillning