För er som inte känner mig sedan innan har jag kommit igång med sparande sent och är påväg in i mitt första ägda boende med inflyttning juni nästa år. Fyllde 50 år i år och gjorde därför en ekonomisk plan för att trygga framtid och ha bolån på under 50% till pensionen. Till saken hör att jag de senaste åren fått rejäla lönepåslag och därför nu räknas till höginkomsttagare. Till min stora bestörtning ser det nu ut som om vänstersidan vinner valet och man nu planerar att öka skattetrycket ytterligare för just höginkomsttagare, jag har därför börjat titta på möjligheten att löneväxla. Jag som innan helt avfärdat Fire då jag är sent ute ser nu en möjlighet att göra en sen Fire 63-65 och siktar på en pension upp till brytgräns för statlig inkomstskatt. I dagsläget växlar jag inget alls och har 81500 i grundlön, därtill får jag 6700kr i bil tillägg och jag har +20% (av årslön)rörlig ersättning (beroende på säljmål) som betalas ut kvartalsvis. Vilket brukar ge ca 56000kr netto i månaden + rörlig del kvartalsvis. Nu tänkte jag börja löneväxla en liten del (kanske 7500kr/ månad) och växla upp i takt med att lönen växer. Om vänstern vinner och börjar straffbeskatta oss ytterligare funderar jag på att lägga mig platt på 60000kr lön och växla resterande 21500kr till pension. Tänker jag rätt och är det något som jag missat kring detta upplägg? Tar gärna feedback och åsikter kring ovanstående. Tack på förhand.
Jag tjänar en god skvätt mer än dig men har valt att inte löneväxla alls. En stor anledning är att jag kommer få betala statlig skatt även på pensionen, men också att jag inte tror att V-falangen skulle dra sig för att:
1: börja pilla på reglerna för tjänstepension, både beskattning och tidigaste utbetalning
2: börja pilla på pensionen så att vi med hög tjänstepension får mindre allmän pension. I rättvisans namn.
3. Hitta andra kreativa vis att paja för oss som tagits ansvar för vårt eget liv och inte bara shoppat upp allt direkt.
Jag har också gått i de tankarna, skulle jag löneväxla till och gå vid riktålder så hamnar jag också över gränsen. Samtidigt så är det ju en stor risk att gå och byta bort lön mot eventuella intäkter i framtiden (man kan bli sjuk eller råka ut för en olycka o avlida innan man får möjlighet att få någon glädje avd frukterna från sitt hårda slit). Men jag kan inte komma ifrån känslan av att bli utnyttjad då vänstern alltid skriker om mer, när jag redan nu betalar +20% i Marginalskatt så vill de ändå ha mer, när är nog? Det är nog rebellen i mig som känner att det hade varit ganska snopet för Sossarna om de efter sina höjningar märker att skatteintäkterna minskat då fler väljer att löneväxla och pensionera sig tidigare när de straffbeskattar en liten del av inkomsttagarna hårt istället för att sprida utgifterna på en större av skattebetalarna. Sedan har jag sett kollegor som jobbat tills de dör vilket gett mig en ny inställning till tidig pension. Tack för inlägget
Yngre med högre lön. Valt att inte löneväxla alls pga osäkerhet kring ev ändringar map uttag i framtiden. Höjde nyligen åldern för när det är möjligt att ta ut pengarna från 55 till 62 år och vem vet vad som händer i framtiden…
Det finns en gräns för arbetsgivaren där det är avdragsgillt med tjänstepension. Det är tveksamt om din arbetsgivare låter dig löneväxla 20 000 kr/mån.
Vill bara påminna om att över riktåldern börjar statlig skatt tas ut vid ca 62500 i pension år 2026.
Men 20% extra marginalskatt kickar in redan vid 55000 pension per månad. Det beror på listigt avpassad avtrappning av grundavdraget.
Glöm inte heller att kalkylera med den extra hårda beskattningen av pensionsuttag före riktåldern. Är maximal i kronor och ören vid ca 35000 i uttag . Ett extra uttag på ca 11% extra dvs ca 3900 extra skatt varje månad.
Detta var nyheter, får be experten gå igenom det med mig. Många små regler kring detta förstår jag nu. Hoppas väl fortfarande på att borgarna kan klänga sig kvar och L håller fast vid löftet att halvera statligt inkomstskatt vid årskiftet då skippar jag att växla. Hoppet är det sista som lämnar kroppen
Bara att plocka fram prelliminärskattetabellen hos skatteverket för person över riktåldern.
När skatten ökar med ca 100 SEK per 200 SEK steg upp i lön i tabellen har du nått den höga marginalskatten.
Eller använd denna räknesnurra. Ljug lite om födelseår om du vill se skatt efter riktåldern Ex 1956
Du behöver ju inte fatta ett beslut nu för resten av livet inget sker på valdagen och som det ser ut nu lär det väl bli några talmansrundor innan vi får en regering på plats, sedan ska de börja förhandla, sedan rösta, innan någon ändring sker. De mest extrema förslagen kommer kompromissas ned till något mer försumbart.