Funderingar över investering

Vi (min fru och jag) har haft Avanza Global med kontinuerligt sparande och jag tycker att det har fungerat bra. (vi är 54 och 60) och säljer nu vårt hus och har fått en lägenhet (hyra) i innerstan. Då frigör vi ett antal miljoner som vi inte vet hur vi ska placera. Vi har pension förvaltat av Söderberg & partner samt Handelsbanken som hemmabank. Båda av dessa högg som en kobra när vi nämnde detta och bokade in möten där de vil sälja Private Banking med olika upplägg. Min känsla är att det verkar bli dyrt. Så… Hur placerar vi dom bäst, vi har bestämt att ha en nicshbank med max instoppat på 2,4%. Men sedan ??? Sparhorisont 5-10-20 år. VI vet inte men vill inte ha för långa perspektiv då det kanske dyker upp något vi vill köpa. Så gärna några kloka råd,

Hej!

Här kommer några tankar:

• Samma investering som tidigare (Avanza Global) är en bra plats för de nya pengarna långsiktigt
  • Undvik all typ av diskretionär förvaltning, det är som du säger mycket dyrt och kommer inte tillföra något värde
  • En tumregel ni kan använda är att ha 10% på börsen för varje år ni kan avvara pengarna. Finns det pengar ni inte exakt vet tidshorisonten. Då kan ni justera andelen över tid
  • Övriga pengar som ni vill ha snabb och säker tillgång till kan ni placera på bundna sparkontot hos exempelvis SBAB eller annan bank med bra ränta. Ni kan ha flera konton där ni varierar löptider

Lite osäker på vad du menar med ”med max instoppat på 2,4%”, vill du förtydliga?

Ett annat tips: Flytta era tjänstepensioner, om det går, från Söderberg, de brukar tyvärr vara svindyra.

Låga fondavgifter, ingen diskretionär förvaltning och en mix mellan globalfond och sparkonto beroende på tidshorisont alltså.

1 gillning

Investeringar gör skillnad på lång sikt så ta det lugnt läs på och fundera innan du bestämmer dig.

Rikatillsammans har bra nybörjaravsnitt. Många gillar sparroboten Lysa. Även om du inte väljer att lägga pengarna hos dem kan det vara väl värt att skapa ett konto och klicka igenom deras frågeformulär. Det ger en uppfattning om vilka parametrar som är viktiga när man väljer investeringar (Lysa eller ej).

1 gillning

Det här är ett jättebra tips och gillar ni Lysa är det inte tokigt att ha en del hos dem och ert befintliga sparande kvar hos Avanza.

1 gillning