Första gången som vill börja investera. Har ganska stor summa. Nackdelar och fördelar med att vända sig till en rådgivare på banken kontra investera via en fondrobot ( lysa mm)? Tacksam för synpunkter…
Avanza är också en stor bank 
Din rådgivare är en säljare som jobbar för att tjäna pengar åt banken. Oftast genom att sälja på dig dyra fonder som de sedan får provision på.
Det finns billiga och breda indexfonder hos de flesta banker och det är oftast väldigt enkelt att själv starta ett ISK och köpa fonder och sätta igång ett månadsspara. Man behöver inte en bankman till det.
Fördel med robot som Lysa eller Opti är att du slipper välja fonder själv. De investerar redan enligt det som forskningen visar är bäst. De sköter dessutom ombalansering automatiskt. Både inom och mellan tillgångsslagen.
Men man har inte möjlighet till att bolla face to face
Woooooow… fint svar…jag kände på mig att det måste finnas en hållhake … Men har banken skyldighet att guida mig om jag vill använda mig av en robot eller finns det ngt på utub?
Bolla face to face “gratis” hos en bank betyder att banken säljer på dig sparprodukter som banken tjänar på. Inte du.
En bankrådgivare är en säljare. Ingenting annat. Det finns oberoende rådgivare men det kostar generellt sett väldigt mycket per timme.
Har du en större summa pengar så har både Avanza och Nordnet private banking utan extra kostnad vilket ger dig lite bättre service och villkor. Tror gränsen är 3 MSEK hos Avanza och 2,5MSEK hos Nordnet. Det är dock inga jättestora skillnader mot att inte ha private banking hos dem, förutom de bolån du kan få med väldigt bra räntor.
Indexfonder för din aktieexponering motsvarande de vanliga portföljerna här på forumet passar lika bra för ett större antal miljoner som några tusenlappar.
Det är det du ska undvika om du inte vill bli lurad av en bank rångivare.
Välj en global indexfond långsiktigt då det fungerar utmärkt. ![]()
Tror inte bankpersonalen är så sugna på att hjälpa dig med en fondrobot hos en konkurrent. Då skulle de typ begå tjänstefel eller bryta mot sitt anställningsavtal. De är mest intresserad av att ha dig som kund i deras egna aktivt förvaltade fonder. Oftast är det dessutom svårt på storbankerna att jämföra sina fonder eller portföljer mot index. Så man vet inte ens om att man underpresterar. De pratar aldrig heller om avgiften. Det är i alla fall min uppfattning.
Avanza Auto 6 fungerar också utmärkt långsiktigt 0.36% i avg. 
Långsiktigt:blush: jag är 66 år gammal 
Bolla med oss istället. Vi är inte säljare, bara börsintresserade ![]()
Men du ska leva till 86 eller hur!? Det är ändå minst 20 år kvar till döden. 

. Det går alltid kombinera global indexfond + sparkonto beroende vilken hur hög risk du vill ha.
. Lysa eller Avanza Auto 5 eller 4 passar dig utmärkt.
Rätt
har mina pengar på ett konto med 0 kr i ränta bara att jag har varit feg att investera …znuvser jag att pengarna tappat köpkraft… dessutom kan jag lägga undan en hel del varje månad då jag fortfarande jobbar heltid…