Fyllnadsinbetalning av tj√§nstepension? ūü§Ē

Fick precis ett mejl till supporten som tipsade om att jag skulle ta upp ‚Äúfyllnadsinbetalning av tj√§nstepension‚ÄĚ. Dvs att man ska kunna betala in extra tj√§nstepension om man inte gjorde det i b√∂rjan av sin karri√§r. Men min Google-Fu sviker mig. √Ąr det n√•gon h√§r som har erfarenhet av det?

Om det går att betala in TJP för år man inte gjort det, så tänker jag att det måste vara bra… eller har jag otur när jag tänker?

1 gillning

Avanza fr√•gade om detta n√§r jag startade min TJP. De kan hj√§lpa till att ber√§kna hur stora eng√•ngsins√§ttningar man kan g√∂ra f√∂r att ‚ÄĚkomma ikapp‚ÄĚ.

Jag saknar ju personligen drygt tio √•rs tj√§nstepension s√• det blir ju en del. √Ąn s√• l√§nge r√§cker inte int√§kterna till mer √§n l√∂n upp till brytpunkt, 5% TJP och utdelning strax runt 200k. D√§rf√∂r v√§ljer jag utdelning i st√§llet f√∂r att g√∂ra detta nu. Skulle jag lyckas √∂ka int√§kterna s√• kommer jag att t√§nka om.

@Skogstomten delade med sig av sin erfarenhet kring det här som svar till ett av mina inlägg.

1 gillning

Kan finnas en hake för många. Köp i kapp lösningar är oftast på tapeten när man börjar hos en ny arbetsgivare eller startar företaget. Har ett minne om att det sades något om det. Så kan bli problem att utnyttja när man redan drivit företaget under flera år eller så blir bara matematiken lite annorlunda :thinking: Har ett svagt minne av att man eventuellt kunde göra på något liknande sätt som privatperson också?

(Så det finns större möjligheter till tjänstepensionsavsättningar än man kanske tror, normalt max 35% av lönen)

@janbolmeson kanske l√§ge f√∂r en ny tr√•d ‚ÄúNu-har-avs√§ttningen till min tj√§nstepension havererat-hjalp-mig-resonera-kring-en ny‚Ķ‚ÄĚ :sweat_smile: (Eller intervjua en pensionsr√•dgivare som kan ber√§tta mer om hur det funkar med s√•na h√§r speciall√∂sningar)

Vad är vitsen med att ha pengarna inlåsta i tjänstepension när man kan ha dem investerat med Globala barnportföljen på Avanza, som man vid en kris lätt kan komma åt? För mig låter det lite som att köpa ett presentkort - pengarna är samma men de är låsta.

Men nu har jag säkert missat något fundamentalt med tjänstepension.?

Huvudsakligen skatteskäl, dvs man bettar på att skatten vid uttag kommer vara lägre än skatten som man betalar nu. Tjänstepensionen betalar man ju ingen inkomstskatt på förens man plockar ut den när man gått i pension.

Aha OK, tack! Jag trodde det handlade om engångsinsättningar med redan beskattade pengar.
Så denna fyllnadsbetalning rör då egentligen bara egna företagare som kan göra stora engånginsättningar ur företaget? Och motsvarigheten för en annan som jobbar på ett stort företag med kollektivavtalad tjänstepension är löneväxling?