Jag har ett bolag som för tillfället gör fina procentuella vinster då jag har låga kostnader.
Nu föreslår min bank att jag ska börja spara i TP.
Tar för tillfället bara ut ca 30k i lön, bla för jag klarar mig på det. Har förstått att ni alla är överrens om att ta ut län till skattegränsen är nr1 och sedan plocka utdelning.
Det som får mig att ev. Vilja ha TP även innan jag går upp till gränsen är att man blir väldigt låst med den statliga pensionen. Den går ju inte att få ut tidigare och skulle något hända mig så “försvinner den”. Har även låtit utdelning ligga kvar i bolaget (för ja inte är i behov privat av den), borde jag plocka ut allt och istället investera den privat? (Borde jag plocka ut den även om jag inte investerar den?)
Sedan funderar jag om det vore bättre att spara i en AF konto och sedan plocka ut som lön/ utdelning på sikt. Vad är fördelen med en TP jämfört med det? Med en sån lösning är man ju helt flexibel vad man vill göra.
Till sist: jag kommer förmodligen lägga ner mitt bolag inom några år (ca 5-7 år) och tänker isåfall plocka ut resterande för de 25% (om jag fattat det rätt). Om jag sparar i en TP men lägger ner bolaget, vad händer då? Bygger TP på att bolaget måste vara igång tills jag plockar ut pengarna?
Isåfall känns ju alternativet att spara i AF konto betydligt bättre för mig?
Eller sparas min tjänstepension på mig privat och är helt oeroende vad mitt ab gör?
Ursäkta alla dessa frågor hoppas du/ni har tid att kika på någon av dessa.
Jag har själv ungefär Jan’s generella rekommendation. Jag kör TJP via Avanza, väldigt smidigt och låga avgifter. Autogiro och fakturan som PDF.
Att köra TJP via “banken” är nog oftast bäst för banken.
Jag kör 4,5% avsättning för att inte låsa in för mycket pengar som inte går att ta ut. Vill man köra mer än så skulle jag nog titta på att spara mer i bolaget, eventuellt i någon direktpensionslösning av samma anledning.
Hej och tack för svar! Förstår att det är svårt att ge direkta riktlinjer då det kan skilja beroende på förutsättningar.
Mitt största mål är egentligen att kunna utnyttja mina kommande års resultat så bra som möjligt. Så man får ut mest bang for the buck så att säga. Men att den finns en liten flexibilitet att påverka när/hur mycket man kan plocka ut ser jag även positivt. Jag tycker i regel att pension och försäkringar är kluriga och får huvudvärk av tanken på de. Känns ständigt som man blir pålurad olika produkter och det är svårt att veta vad man borde ha. Samtidigt vill jag ändå försöka göra en liten effort för att inte bli helt utanför.
Har läst diskussionen ni haft ang. Tjänstepension alt. direktpension, hur är din status idag? Kör du på med tjänstepension eller har du bytt till direktpension?
Ja jag funderar på att dra igång TJP. Som du säger är det helt andra avgifter från vanliga banken (har
Swedbank) så skulle helst köra via Avanza. Ska be Swedbank om uppgifter vad som gäller, det jag hittade online verkar de ta en avgift på 0.5% upp till 1 miljon och sen 0% från 1 miljon och uppåt.
Av enkelhet skulle jag kört min vanliga bank då jag har en kille som hjälper mig där. Tack vare honom har vi även fått betydligt bättre villkor på lånen samt räntekonton för både företag och privat med fria uttag, så jag vet inte hur de skulle säga ifall jag startar TJP på Avanza.
Förstår att det är det smartaste ekonomiskt men är rädd ifall jag isåfall tappar andra förmåner jag har via banken som också genererar/sparar en hel del pengar. Hur hade ni tänk här? Är jag orolig i onödan och bara borde säga att jag kommer köra via Avanza för de har lägre avgifter eller bör man tänka till innan man säger något sådant?
Om du sätter av i tjänstepension så betalar du 24,26% i särskild löneskatt och om du tar ut den som utdelning eller 5/25 så kostar det 20,6% i bolagsskatt. Så i steg 1 är det bättre att inte ta tjänstepension och då har vi ändå inte räknat med oflexibiliteten av att ha en tjänstepension.
När du tar ut den så beror skatten på hur stor inkomst du har och hur gammal du är när du tar ut den, men har du en vettig inkomst så är 25% inte för lågt räknat. Tar du ut det som utdelning är skatten bara 20% (om du har har utdelningsutrymme). .
Viktig poäng från Monica. Så som läget ser ut så är det bättre att ha pengarna färdigskattade och placerade privat genom t.ex. ISK/KF. Jag har därför prioriterat utdelningar, det känns som att den totala skatten är svårslagen.
Mitt resultat räcker dock till 4,5% TJP utöver det.
Du måste ju inte upplysa banken om att du väljer en TJP från annat håll.