Fyra hinkar eller något annat?

Hej,jag lyssnar på alla avsnitt av podden - älskar den. Och har även byggt upp en stor del av min ekonomi kring insikter från podden. Givetvis satt mig in, och känner mig väldigt trygg på att jag har en grundförståelse för vad jag håller på med.I princip har jag en 60/40 portfölj via Lysa, en 100/0 portfölj på Avanza, enbart i global indexfond - sedan i lekportföljen har jag nu AuAg silver bullet. Är relativt ung, och har stort humankapital, tjänar mycket i månaden och upplever således att jag kan ta relativt stor risk. Har dock en stabil och stor buffert.Ju mer man lär sig, desto mer osäker blir man dock på sin egen strategi. Hur ska man använda sig av kunskapen kring 100 års portföljen - borde man ha en del VIX? Givet att jag är ung, kommer jag troligen under min investeringskarriär vara med om att investera vissa pengar på väldigt lång sikt.Givet marknadsläget just nu, med höga värderingar (och ja, börsen är alltid på en all time high) hur ska man resonera med exempelvis guld? Jag har valt att ha det som ca 10% av portföljen.Nästa del är lån och ägande, har hög inkomst, och även ganska mkt lån i form av bostaden. Amorterar enligt plan - dock är ju denna skuld/tillgång något som i en inflation faktiskt gynnar mig. Givet att lånen blir ”mindre”. Vilket kan vara bra att veta om.Hur ska jag tänka för att strukturera upp ekonomin långsiktigt? Är det något jag missar? Jag är rädd för att fyra hinkar principen är för mkt recency bias och inte tar hänsyn till varken det riktigt långsiktiga och en förändrad penningekonomi på 5-30 års sikt där gamla recept på säker avkastning kanske inte fungerar. Är det någon kunnig som kan tycka till här?Tack!