Fyra-hinkar-modellen 2026

Kanon! :clap::+1:

Ett förslag är kanske att dela det i get rich vs stay rich istället för att försöka beskriva båda situationerna i samma bild som jag uppfattar det

I min värld

Get rich

• Buffer 0-3 mån
  • Mellanrisk, ja i princip sparandet/amortering i befintlig bostad eller målsparande (bil, bostad etc på 3-9 års sikt)
  • Tillväxthink, ja motorn
  • Lekhink eller ja för mig hobby hink för att lära mig samt för att få ”hålla på” med grejer som är kul

Stay rich / Pension / FIRE

• Buffert ofta 1-5 års behov
  • Mellanrisk blir ofta huvudportföljen för de som inte behöver/vill maxa avkastning (”enough”/Housel) vilket typiskt även gäller även pensioner när man närmar sig 55-65 års
  • Tillväxthinken säkert huvudhinken för en del (vill ta mer risk, behöver ta mer risk) men för stay rich skulle jag nog mest sätta detta som för att skapa generational wealth / arv då tidshorisonten är mycket lång (barnens livslängd)
  • Lekhinken, ja för de av oss med intresse för ekonomi och affärer blir denna viktig, mer tid för att lära och leka helt enkelt

Jag tycker situationerna är så pass annorlunda att man skulle kunna motivera en uppdelning så det blir tydligt.

Mellanrisk hinken borde nog få tillägget allvädersportfölj som ett relativt avancerat alternativ för de som vill.

Sen kan jag väl också se en del gap som skulle behöva förtydligas mht Mellanrisk hinken, alltså att hitta någon vettig konsensus som standard rekommendation.

Ett gap är när mer exakt går man från buffet/sparkonto till att investera det i någon typ av Mellanrisk portfölj. 2 år. 3 år. 5 år som också nämnts. Här tror jag det är en viss divergens inom forumet.

Nästa gap är hur ska man investera i Mellanrisk hinken mer exakt. 10% aktier per år. 50/50 portfölj rakt oavsett om det är 3 år eller 9 år. Hur ofta har man överhuvudtaget rätt i sina antaganden om det är 3 år eller 9 år? Min känsla är att man har dålig koll på detta. Utfall mot initialt antagande kan nog gapa en del. Åtminstone gjort det för oss. Lutar väl åt 50/50 direkt och sen hålla det. Här kanske mer konsensus om vad som är ”bäst” skulle gynna RT kollektivet.

Ett gap inom MR hinken är också hur ska man designa räntedelen som ju varit en evinnerlig debatt. Teoretiskt sett med 3-9 års duration (med tumregeln 1 års duration/sparår) men vem orkar hålla på att byta allokering mellan olika räntefonder årligen för att uppnå detta. RT rekarna har väl varierat mellan ”all ränta på sparkonto” till ”50/50 kort/långränta”. Min åsikt är att en standard bred billig mellanmjölks obligationsfond med 3-5 års duration räcker fint för dessa sparhorisonter. Hoppas en tydlig och enkel rek kan uppnås som inte IMO tar för låg risk på räntedelen som ändå är rätt stor i MR portföljer och att vi kan undvika ”det är så svårt” och ”det beror på” träsken som jag inte tycker gör någon nytta mer än att förvirra inte minst newbees :sweat_smile:

Det var väl mina förslag. Over and out :waving_hand:

7 gillningar