Fyra hinkar ombalansering från lekhinken

Jag gjorde någontyp av satsning som inte hade så mycket bakomliggande strategi.

Nu till min fråga
i Min lekhink har värdet ökat med 44,31% under 2 år ca, så ja jag har varit extremt överexponerad (BRK B Inköp kurs 2104 kr & MSFT Inköp 1900,43 kr)
Men eftersom att fördelningen är så skev så undrar jag har man ska göra omfördelningen.
Hjälp en person som vill komma helt in eller delvis in i Indexfamiljen!

Mina resterande innehav är Länsförsäkringar global indexnära
Avanza EM m
Spiltan Aktiefond investm

1 gillning

Lekhinken är väl främst till för dem som inte nöjer sig med att “bara” vara med i indexfamiljen. De vill ha något mer att pilla med för att de tycker det är kul, eller så gillar de spänningen. Om du vill gå helt in i indexfamiljen är mitt tips därför att helt enkelt sälja av hela lekportföljen och flytta över dem till högriskhinken. Jag ser inte riktigt syftet med lekhinken för någon som vill köra indexfonder och inte spekulera.

1 gillning

Absolut, jag tycker att det är spännande och så, och jag tycker att bolagen som är i min lekhink just nu är två väldigt stabila bolag som jag har ett väldigt högt förtroende till och deras arbetsmodeller.
Det är väl mer den % fördelning som är lite ojämnt fördelad.

Gratulerar att din spekulation föll väl ut i det här fallet!

Jag hade direkt tagit chansen att säkra den vinsten och ombalansera från lekhinken (hink 4) till högriskhinken (hink 3) så att lekhinkens värde maximalt utgör 10 % av högriskhinkens värde.

Det ”överskjutande” kapitalet från lekhinken hade jag investerat enligt min tänkta målallokering i högriskhinken.

Det kvarvarande kapitalet i lekhinken kan du göra vad du vill med – behålla nuvarande spekulationer om du fortsatt tror på dem eller ändra något efter eget lynne.

2 gillningar

Tusen tack för input allesammans!
Sålde av lite värdepapper idag och har gjort en ombalansering :slight_smile:
Sen framöver får jag tänka på hur jag vill göra med lekhinken!
Men iom att jag ligger över index nu så känns det väldigt trevligt att byta till en indexnischad portfölj.

2 gillningar

Välkommen till indexfamiljen – här sover vi gott om nätterna, får tid över till annat och håller i långa loppet!

3 gillningar