Jag har ett förslag som jag gärna tar emot feedback på, tanken är att det ska vara enklare och bättre ge riktlinjer för hela ens förmögenhet, inräknat fastigheter och belåningsgrad. Jag ogillar otydligheten i vissa exempel jag sett på forumet där samma person har en 50/50 portfölj, en 70/30 och en 100/0. Det är ju mycket enklare att slå ihop dem till en med samma totalfördelning mellan aktier och räntor…
Kalla den 2-hinkarsprincipen för enkelhetens skull:
- Bufferthink
- Investeringshink
Olika progress från get rich till stay rich har olika % fördelning mellan hög risk och låg risk, samt ett föreslaget intervall för belåningsgrad av fastigheter.
Bufferhinken är x månadsutgifter plus pengar till alla projekt i närtid, resa eller nytt badrum till vintern etc.
Investeringshinken är baserad på exponering mot olika riskfyllda tillgångar, och målsättningen är en risknivå som enklast delas upp mellan “hög risk” och “låg risk” där ramverket ska sätta en riktlinje för den procentuella uppdelningen baserat på fas i rikedomsjakten. Tanken här är väldigt lång tidshorisont, minst 10 år.
Tanken här är att man väger in hela sitt kapital i form av exponering mot börs/fastigheter etc. Man kan diskutera om hus och skog verkligen är hög risk, men jag tycker att man kan göra den förenklingen eftersom att man nästan alltid har enorm hävstång där jämfört med på börsen (vem har 85% belåning på sin aktieportfölj?). Investeringar handlar också om risktagande med sitt kapital, så jag tycker inte fastigheter ska exkluderas ur ett ramverk för ens kapital.
Har man vunnit det ekonomiska spelet kanske det är rimligt med 40% hög risk och 60% låg risk. Men är man tidigt i get rich-fasen kanske 90-100% hög risk, och när man har fått ihop några miljoner så skiftar det till kanske 80% hög risk och 20% låg risk.
Jag tänker att premie- och tjänstepension också ska räknas in i investeringshink, och där kan man enkelt sätta 10% Räntefond och 90% global indexfond så slipper man väga in den i balansering av resten, eller baka in den. Men det blir bara en preferensfråga. Jag exkluderar det från exemplet här i alla fall.
Så säg att jag har:
2 mkr i skog enligt marknadsvärde (varav 1 mkr är lån), så de 2 mkr är min exponering mot skog.
För enkelhetens skull, säg samma siffror för min bostad.
Sen har jag 0.5 mkr på lysa 60% aktier.
Detta ger
~95.5% Högrisk och ~4.5% lågrisk I investeringshinken.
Inom Högrisk har jag:
0.3 mkr, ~7% exponering mot global börs
2 mkr, 46.5% exponering mot skog
2 mkr, 46.5% exponering mot bostad
Säg att ramverket föreslår 90/10 hög/låg risk baserat på min progress från get rich och en belåningsgrad på 70%.
Då ligger jag på för hög risk men för låg belåning.
Många hade nog uppskattat tankar kring rimlig exponering mot fastighet vs börs. Jag kan tycka att exemplet har för låg riskandel mot börs.
Ovan kan balanseras efter ramverket rekommendationer så här:
Öka belåning till 70%, vilket frigör 0.8mkr.
Investeringshinken blir då 5.3 mkr.
Lågrisk: 10% = 0.53 mkr
Högrisk: 90% = 4.77mkr
Varav:
Bostad 42%, 2mkr
Skog 42% 2 mkr
Börs 16% 0.77 mkr
Väldigt lite tanke har gått till andelen hög vs låg risk och belångingsgraden, så stirra inte er blinda på de siffrorna. Skrev allt på mobilen, sorry om det är dåligt strukturerat.