först vill jag ge paret bolmesson cred för detta forum och dess poddar, har själv funderat likt många andra på vad som är/känns bäst när det kommer till att investera i börsen, ska jag hosta in det mesta jag kan direkt eller staffla mig in.
såg bolmessons podavsnitt, det senaste som berör ämnet, såg dock inte hela.
jag är fullt införstådd med att matematiken, statistik och studier säger “all in direkt”, dock finns det enstaka faktorer som bolmessons påtalade i podden att ha i beaktande, där det kanske kan vara att föredra o staffla sig in.
faktorer som påverkar val hur man väljer att gå in med sitt kapital är, marknadsläget (dock extremt sällan chans ges att finna nålen i myrstacken), belopp, sparmål, din ålder, psykologisk faktor mm. Den psykologiska faktorn är det ett stort värde i, att må bra samtidigt som man placerar pengar är extremt viktigt och denna rubrik berör välmåendet ganska rejält för många.
Men när det kommer till marknadsläge så vill jag nu komma till min fråga till er.
Min bestämda uppfattning är att vi faktiskt nu varit inne i en period och fortfarande kanske så är med covid, krig, inflation, räntehöjningar och en elmarknad som påverkat oss och hela omvärlden extremt, där instaffling kanske överväger “all in”.
Jag upplever att vi faktiskt sitter i ett läge där val att staffla sig in är helt rätt, börsen har under en ganska lång tid verkligen gått upp o ned, jag har därför valt att staffla mig in sedan ett år tillbaka och jag känner att det sett ur ett börs/marknadslägesperspektiv har känts helt rätt att inte gå all in.
vad är er syn på att gå all in eller staffla sig in i den verklighet vi nu befinner och har befunnit oss i den senaste tiden? upplever vi en tid där det nu faktiskt är att föredra o staffla sig in jfr “all in” o då inte bara sett ur ett psykologiskt perspektiv, snarare ur ett ekonomiskt perspektiv, att det helt enkelt även är mer lönsamt att så göra.

Börsen är inte barmhärtig alla gånger!