Gå all in eller staffla sig in på börsen

först vill jag ge paret bolmesson cred för detta forum och dess poddar, har själv funderat likt många andra på vad som är/känns bäst när det kommer till att investera i börsen, ska jag hosta in det mesta jag kan direkt eller staffla mig in.

såg bolmessons podavsnitt, det senaste som berör ämnet, såg dock inte hela.

jag är fullt införstådd med att matematiken, statistik och studier säger “all in direkt”, dock finns det enstaka faktorer som bolmessons påtalade i podden att ha i beaktande, där det kanske kan vara att föredra o staffla sig in.

faktorer som påverkar val hur man väljer att gå in med sitt kapital är, marknadsläget (dock extremt sällan chans ges att finna nålen i myrstacken), belopp, sparmål, din ålder, psykologisk faktor mm. Den psykologiska faktorn är det ett stort värde i, att må bra samtidigt som man placerar pengar är extremt viktigt och denna rubrik berör välmåendet ganska rejält för många.

Men när det kommer till marknadsläge så vill jag nu komma till min fråga till er.
Min bestämda uppfattning är att vi faktiskt nu varit inne i en period och fortfarande kanske så är med covid, krig, inflation, räntehöjningar och en elmarknad som påverkat oss och hela omvärlden extremt, där instaffling kanske överväger “all in”.

Jag upplever att vi faktiskt sitter i ett läge där val att staffla sig in är helt rätt, börsen har under en ganska lång tid verkligen gått upp o ned, jag har därför valt att staffla mig in sedan ett år tillbaka och jag känner att det sett ur ett börs/marknadslägesperspektiv har känts helt rätt att inte gå all in.

vad är er syn på att gå all in eller staffla sig in i den verklighet vi nu befinner och har befunnit oss i den senaste tiden? upplever vi en tid där det nu faktiskt är att föredra o staffla sig in jfr “all in” o då inte bara sett ur ett psykologiskt perspektiv, snarare ur ett ekonomiskt perspektiv, att det helt enkelt även är mer lönsamt att så göra.

2 gillningar

Det är nog första gången jag läser ordet ”staffla”. :joy:

Om jag förstår dig rätt, så all in eller dela upp det typ månadsspara.

Tyvärr kan ingen veta vad som är bäst. Men statisk och historik talar för all in. Längre tid i marknaden desto bättre. Oavsett marknadsläge.

MEN, det gäller om du köper och sen glömmer pengarna, inget pillande alltså. Om man är det minsta emotionell och t.ex. inte tål en börskrasch därefter som kan vara flera år på minus. Så är tipset att dela upp det.

Du kan dela upp det i t.ex. 24 delar och sen månadsspara in det i två års tid. :+1:

Lycka till!

ha ha, visste inte att staffla var så ovanligt men härligt att du är med på vad jag menar.

Det jag är ute efter är om man kan konstatera att vi nu faktiskt upplever/upplevt en tid där det är o föredra att sprida ut sin investering över tid jfr all in?

Hela tesen bygger ju på den minimala chansen att pricka botten, vi har ju faktiskt haft en ganska lång minusperiod där “all in” inte behöver vara det rätta att göra, det spelar ju ingen roll om du går all in (med hänvisning att dina medel får verka under en längre tid) och har ett halvår där värdeutvecklingen går minus, det hade över sådan period varit bättre att fördela sådan investering månadsvis (6 stafflingar)

så, är den period vi upplevt och fortfarande är inne i, en period där fördelad investering är att överväga “all in” tänker jag.

Jag var tvungen att googla om det var någon skum svengelska men nej, idag har man lärt sig ett nytt sätt att säga trappstegsformad.

1 gillning

Det jag läser i ditt inlägg TS är ”This time is different”, en investerares farligaste föreställning :wink:

I slutändan kokar mycket av det här ner till psykologin i att förlora kontra vinna. Att förlora känns otroligt hårt, särskilt om man gått all in utan övertygelse annat än statistik för att sedan gå back direkt på börsen.

Jämfört med om man sprider ut köpen och missar lite uppgång. Då kan många ändå leva med att man tog det säkra före det osäkra och missade en hel del uppgång. Irrationellt men känslomässigt OK.

Men att sprida ut inköpen (DCR, Dollar Cost Averaging) betyder bara att man tar mer risk senare i praktiken. Det var rätt många som inte vågade gå all in vid årsskiftet 2020/2021 pga börsens tjurrusning från botten minns jag.

Petade man in lite i taget då missade man en otrolig uppgång under 2021, för att sedan vara fullinvesterad nu inför raset 2022 :roll_eyes: Börsen är inte barmhärtig alla gånger!

1 gillning

Skulle du alltså rekommendera alla som redan är fullinvesterade att sälja av sitt innehav för att sedan staffla sig in?

1 gillning

En variant är att stoppa in hälften (eller en hyfsat stor andel) på en gång och sen månadsspara eller sprida ut insättningarna av resten. Går det upp så har du redan investerat en hel del och går det ned så köper du billigt med resten av pengarna. Det är endast för att det ska kännas bra. Inget som är matematiskt korrekt.

tror du missförstår, jag pratar om du har en stor påse pengar, du är inte på börsen men står nu och väljer om du ska gå in med allt eller staffla, så nej är mitt svar på din fråga men min utgångspunkt berör inte de som redan är inne…

vi har haft en tid som faktiskt sträckt sig ganska långt där min fråga gäller om staffling kanske är att föredra all in för de som har en stor sudd och inte är på börsen.

ja men exakt, och det är precis så jag valde att göra för dryga året sedan, det känns bättre för psyket :wink:
jag menar givetvis inte att jag har gjort rätt, det finns kanske inga rätt eller fel, som sagt, det jag är ute efter är om vi nu upplever en tid (som vi sällan upplever) där stafflingen är att föredra.