Behöver hjälp hur jag ska tänka i denna situationen…
Jag har gått som egenkonsult i snart 1,5 år på samma uppdrag och nu vill uppdragsgivaren fastanställa mig.
Basfakta
Ålder: strax 30 år
Boende: hyresrätt
Civiltillstånd: singel, inga barn eller husdjur
Arvode: strax under 600kr/h
Jag sitter på en bra position med mycket kunskap men är såklart ersättlig även om det vore tufft för arbetsgivaren.
I ett bra scenario räknar jag med att kunna landa på en lön omkring 50k, sitter på en tuff och viktig roll.
Till min fråga; i dessa tider med en kommande lågkonjunktur, hade ni valt att ta en fastanställning eller ”chansat” och kört vidare med det egna bolaget?
Det beror mycket på vilken branch du jobbar i och hur din ekonomi ser ut i övrigt. Som singel utan bostadslån i en attraktiv bransch så borde du ha råd att chansa och tjäna mer som egen.
Några frågor:
Vilken bransch arbetat du inom? 600 kr/h låter väldigt lågt om uppdragsgivaren på riktigt har svårt att ersätta dig.
Varför vill din uppdragsgivare fastanställa dig? Är det för att inte tappa dig eller för att komma undan billigare? Med enkel huvudräkning så motsvarar en lön på 50k ungefär ett kostnadsneutralt timpris på runt 450 kr/h. Varför ska du sälja dig 25% billigare?
Jag tycker det ser ut som ett bra erbjudande överlag. Förutom lön och 30 dagar semester tänker jag också att du får övertidsersättning och tjänstepension. Utöver det kommer du också kunna få kompetensutveckling från företaget, vilket de inte behöver ge dig idag etc.
Det finns många aspekter av det hela. Vill du ha friheten att sälja dig till den som bjuder högst, eller har du andra parametrar du går efter? Trygghet och säkerhet tar ut varandra här, då det är samma pung pengarna kommer från.
Känns som att du är väl inarbetad. Våga köra vidare. Ibland känns det oroligt.
Kanske läge att höja arvodet lite, du verkar eftertraktad.
Jobba åt dej själv är oftast bättre än åt andra.
Se till att vara försäkrad, ha pension, A-kassa så har du en bra säkerhetslina likt alla andra anställda.
Jobbar inom fordonsbranschen, är tyvärr generellt väldigt låga arvoden. Är inte som IT.
Jag tänker nog att det är tre delar som driver dem till att fastanställa mig; de är supernöjda med min insats, de vill minska kostnaderna och de vill ha en stabilitet i teamet pga hög personalomsättning.
De ekonomiskt rätta är köra vidare med egna bolaget men känslomässigt finns alltid tanken av att enkelt kunna bli uppsagd. Jag minns ju hur 2020 var när man fick gå on-the-spot pga Force majeur