Byta jobb inom byggbranschen?

Hej på er!

Detta är mitt första inlägg på denna sida.

Är i 30 års åldern med 2 barn och gift. Jobbar på ett stort byggföretag i Sverige. Har gått en utbildning som jag blir klar med om ca 3-4 månader. Det innebär att jag blir fullbetlald och kommer då tjäna strax under 40 k före skatt. Har 36 k i mån nu.

När min utbildning är klar betyder det att jag blir “sist in” på anställnings listan= först att gå hem.

Hur ska jag tänka då det finns risk att man får gå hem o stämpla till vintern…

Är det bättre att byta till en mindre firma med lite lägre lön och andra förmåner? Ev få en jobbarbil på mindre företag och inte behöva oroa sig att gå hem över vintern då de ofta har snöjour m.m

På mindre företag så blir det inte så långt att åka . Har Idag 25 -30 min till Jobbet. I vintras satt jag och pendla 1h enkel väg.

Tacksam för tips/råd!

Med småbarn och mitt i en utbildning så skulle jag stanna kvar på jobbet och försöka att ta det lugnt och inte ta ut bekymren i förskott. (Förutsatt att du trivs hyfsat såklart.) Det är ju inte alls säkert att du blir uppsagd, och att söka och byta jobb är väldigt energikrävande. Känns som om du har tillräckligt med energikrävande grejer igång redan.

1 gillning

Konjunkturen är påväg upp så då kommer de väl anställa fler efter dig.

1 gillning

Jag trivs skapligt. För det mesta är kollegorna schyssta mot en. Men man har stött på en del kommentarer under åren de här 3,5 åren…

Konjunkturen är påväg upp ja. Prata med en av mina chefer om varför de är så " dåliga" på att anställa folk som jobbar ute i fältet. Att de anställer mycket folk på kontoret istället, men inget ute i fältet. Fick svar att det skulle hyra in personal om vi behövde hjälp i olika projekt.

Har två kollegor som sagt upp de sig på kort tid nu . De kommer inte ersättas med två nya medarbetare till oss verkar det som.