Om man inte har flera gemensamma barn att försörja eller liknande förstår jag inte varför man ska envisas med att ha gemensam ekonomi. I min värld ställer det väl bara till massor av bekymmer om man av någon anledning känner att man vill gå isär (rent statistiskt har man tyvärr oddsen emot sig). Jag tycker det är bättre att man har delat så att en viss del är gemensam, de som inkluderar gemensamma utgifter mm. Om man sedan väljer att gifta sig så sätter det såklart kanske saken i annat ljus.
Rent praktiskt, separat ekonomi, gemensamt konto för gemensamma utgifter (fasta eller sparande till resor mm.). Har man olika stora inkomster så lägger man en procentuell fördelning (tjänar sambon 20% mer får denna betala in 20% mer till det gemensamma). Om man köper bostad lägger man lika stor del av kontantinsatsen.
Varför? Inget tjafs om man vill lägga sina “egna” pengar på nån hobby man tycker är rolig, “dyrare” kläder, eller vad du kan vara. Inte heller några problem ifall man går isär och ingen känner heller att man är låst i ett förhållande pga att den andra försörjer en. Kanske låter det cyniskt och okänsligt, men för mig och min sambo har det funkat fint i 5 år.