Gå tillbaka till storbank?

Jag ska förhandla om bolånen nu i november och har flyttat allt sparande som ska ligga på börsen till lysa. Funderar nu på att flytta tillbaka en del och börja månadsspara en liten slant i banken för att få ner räntan. Majoriteten får ligga kvar i lysa. Jag tänker att isåfall kör jag så liknande portfölj som lysa jag kan och efter kollar runt på forumet så är väl denna rätt ok

Swedbank:
70% Swedbank Robur Access Global A, 0,26%
10% Swedbank Robur Access Asien, 0,35%
20% Swedbank Robur Access Sverige A, 0,31%

Det jag saknar är billiga(re) småbolagsfonder men de kan jag köpa vid sidan av (SAVR)

Lägger kanske till spiltan investmentbolag för att få lite mer inriktning mot småbolag

Hur många punkter tycker ni är minimum för att göra detta? Jag sparar ca 10.5:-/ mån per punkt

Det gäller såklart att det är en 100/0 portfölj. Balanseringen fonderna emellan kan jag nog ge mig på en gång om året, inte så jobbigt endå.

Jo det hade jag gärna gjort men jag hamnar på en belåningsgrad på 73,6. Hade jag hamnat på 70 och under hade det vart lättare att få till bra ränta på te.x SBAB, Landshypotek. Klart 1.25 på SBAB är hyffsat men man vill ju såklart ner så långt det går, utan att det börjar kosta i andra änden…

Om villkoren för bolån för just dig är bäst i storbank så är det ju inget dåligt, kör på det. Vill de att du ska ha ett månadssparande så är det ju enkelt att sätta upp, och lika enkelt att avsluta när du väl fått ditt bolån så kan du sen spara vart du vill. Det kan ju vara en nackdel när ränterabatterna går ut och ska förhandlas om, så det beror ju lite på om du är beredd att ta extrajobbet med att byta bolåneinstitut i ett sånt läge.

2 gillningar