Bolån - hur tänka?

Precis köpt nytt boende och sålt min lägenhet.

Alltid haft Swedbank och trots att jag skött mig exemplariskt så är det just de som varit mest komplicerade nu när jag ansökt om högre bolån, medan andra banker/bolåneinstitut varit mycket smidigare i processen. Arbetar som frilans vilket gör processen något knepigare men har verkligen känt mig ifrågasatt av Swedbank medans andra banker snabbt godkänt högre lån…

Men - nu har jag slängt iväg så många bolåneansökningar att jag är helt snurrig i huvudet så behöver hjälpa att tänka, och välja.

Primärt tänkte jag mig en helbank då det är smidigt att ha allt samlat och jag kan slippa Swedbank, men samtidigt har tex SBAB varit så enkla att ha att göra med så bolåneinstitut skulle absolut funka det med.

Vill inte ha en bank som räknar med att jag flyttar försäkringar och sparande dit för det kommer inte hända.

Givetvis vill jag ha så låg ränta som möjligt men även att banken är smidig att ha kontakt med.

Input tack!

Om man kan tänka sig att undvika individuell ränteförhandling tycker jag själv Skandia är ett vettigt alternativ att titta närmare på, speciellt om man redan har lite tjänstepension hos dem. De brukar ha lite bättre ränta än SBAB och ger dessutom en mycket bra (gratis) bankfunktionalitet.

Du är så pass snurrig att det finns ingen tydlig frågeställning i texten?

Kör SBAB och ha en annan bank och var nöjd?
Var inte lojal mot banken, de skiter i dig.

2 gillningar

Var otrogen och ta SBAB för dina bolån och Swedbank för övrigt. Känns knepigt men så måste man nästan göra i dagsläget. Trogenkundsrabatt existerar knapp längre däremot nykundsrabatt.

Lägg bolånet där du får bäst ränta. Så enkelt. Du får inte något extra av någon bank för att du har bolånet där. Så flytta bolånet där det är billigast. Övrigt såsom vanlig bankhantering kan du fortsätta med på Swedbank. Jag kan rekommendera SBAB om du har över 60% belåning, Annars bör du flytta till Stabelo och ta del av deras tipskampanj. Jag har precis gjort det själv.