Gammal avanzaportfölj ska bli nybörjarportfölj

Hej,

Sedan 1,5 år tillbaka har jag haft en portfölj på avazna med fördelningen 60% aktier och 40% fonder. Denna portfölj fans som förval på Avanza och innehåller 16 olika fonder. Denna vill jag nu göra om till en portfölj med färre fonder och som mer ser ut som Nybörjarportföljen.

Min fråga: Hur går jag till väga, kan jag bara sälja allt rakt av och sedan köpa alla fonder som jag sen vill ha, och är det dom fonder som finns i mallen för ombalansering 2020 som jag ska välja om jag vill ha enligt nybörjarportföljen? (har ingen erfarenhet av att själv välja specifika fonder, vill därför ha samma uppsättning som den “rekommenderade”).

Tack!

Hej!

Ja, du borde kunna sälja allt och sedan köpa nya fonder enligt bestämd fördelning.

Jag vet inte exakt hur fördelning av fonder och dylikt ser ut i mallen, men här en länk till en artikel som beskriver förändringar i portföljernas utseende efter pandemin. https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020/

Om du vill använda portföljerna rakt av bör du fundera över om du vill ha med guld eller inte i dina portföljer. En del är för det, andra inte. Vill du ha med det så är det klokt att läsa på lite om hur man kan investera i guld. Det finns artiklar på Rika tillsammans som tar upp detta med.

Hoppas länken hjälper något och lycka till!

Mvh Mathias