Nackdel med att sälja av hela portföljen?

Jag har följt dina portföljer flera år och tycker de är kanon. Är inte själv superintresserad så brukar lägga om mina portföljer en gång varje år.

Min fråga är om det är någon nackdel med att sälja av min portfölj varje gång, “och börja om” iställer för att sitta och räkna procent och omfördela för att följa din fördelning?

Exempel:
Satt för några dagar sedan och skulle sälja av och räkna om på nybörjarportföljen för att följa din, 2019. Har en del fonder som du sålt av och en del att fördela om, så fick sitta flera timmar med att räkna hur många procent jag ska sälja av för att efterlikna din portfölj. Tänker om det finns ett smidigare sätt?

Vill tillägga att jag har ett ISK-konto

Hittar den inte nu men har för mig att Jan har en excell-mall som gör ombalanseringen mycket lättare och sköter själva räknandet.

Den man skrev in hur fondernas nuvarande fördelning och önskad fördelning så visade den hur mycket man skulle sälja och köpa om jag minns rätt.

Borde finnas länk till den någonstans på sidan tycker jag.

Nackdelen är att du står en vecka utanför marknaden varje år och riskerar missa uppgångar. Så länge pengarna stannar i ditt ISK blir det ingen extra skatt.

Men det verkar som att du krånglar till det i onödan om det tar flera timmar. Dels kan du banta till den förenklade varianten av portföljen.

Dels kan du ställa upp ett kalkylark i Excel med dessa kolumner: fondnamn, procent du vill ha i fonden, summa du har nu i fonden (1), summa du vill ha i fonden (2), hur mycket du behöver sälja eller köpa (3). Detta borde inte ta mer än en halvtimme att fylla i även om du har tiotals fonder. Sälj av det som ska säljas först, vänta några dagar, köp det som ska köpas (och oroa dig inte om det blir någon tia fel här eller där, kurserna ändras ju dagligen). Klart. Total tid blir typ en timme och du har bara stått utanför marknaden med det som ska flyttas istället dör hela portföljen.

Hej Johan!

Här har du excelmallen som du kan använda för att Ombalansera varje år.
Då behöver du inte hålla på flera timmar!

Excelmallen som du länkar till är ränta på ränta mallen. I denna artikel finns en nedladdningsbar länk till ombalanserings mallen

https://rikatillsammans.se/ombalansering-2019/

Tack Robin!

Oj Ursäkta, blev helt fel, har nu ändrat länken ovan!