Nybörjarportföljen Avancerad 2019 vs 2020

Hej,

jag har inte riktigt blivit klok på hur jag ska göra min ombalansering av Nybörjarportföljen.

Jag har över 100-tusen och valde att gå för den avancerade nybörjarportföljen som var fördelad på 20 fonder.

Ska jag sälja av allt in den och gå för den extra uppdaterade nybörjarportföljen för 2020?
Vad jag kan se så är inte nybörjarportföljen uppdelad så som det var med avancerad, för enklad.

Hej!

Jag personligen ser ingen anledning till att ha så många fonder, det känns lite overkill. Jag håller min portfölj på 5 fonder totalt. Om du vill behålla dina fonder så kan du ladda ner Jans ombalanseringsmall alternativt skapa en egen i excel som jag har gjort. Om du inte tycker att detta är något kul och inte vill sätta dig in i att förvalta pengarna själv skulle jag rekommendera Lysa där du slipper tänka på detta.

Det är ganska enkelt med ombalansering men man behöver ställa upp det i excel för att få det enkelt och överskådligt.

Hej John!

Du behöver inte sälja alla fonder för att köpa de nya i ombalanseringen, du kan ombalansera med de fonder du redan har. Men skulle ha gjort som Drojn har skrivit, att ha ett excelblad för att göra det enklare. Du hittar Jans mall för ombalansering här!

Tack för svaret. Jag ställde upp det i en excelblad. Det tog lite tid och man fick sitta och tänka lite men det var det värt.